Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
Sign in to follow this  
Godless

ETA cal. 2824-2/7750 vs. C07.111/C01.211

Recommended Posts

Zastanawiałem się niedawno, rozważając zakup Tissota - jakie jest Wasze zdanie na temat nowszych, tanich wynalazków ETA? Mianowicie:

  1. ETA C07.111 (odpowiednik ETA 2824-2) http://watchbase.com/eta/caliber/c07-111
  2. ETA C01.211 (odpowiednik Valjoux/ETA 7750) http://watchbase.com/eta/caliber/c01-211

montowanych m.in. w nowszych Tissot Courtier oraz Tissot Seastar 1000, które z zewnątrz wyglądają bardzo przyzwoicie, a także Certinach i Hamiltonach.

Kilka szczególnych różnic:

  • c07.111 ("Tissot Powermatic 80"/"Certina DS Powermatic 80"/"Hamilton H-10") cyka z częstością 21600 bph, ETA 2824 = 28800;
  • c07.111 (Tissot Powermatic 80) ma 80h rezerwy chodu, ETA 2824 = 40h;
  • oba posiadają datownik i niektóre egzemplarze mają certyfikat chronometryczny COSC.

Zarówno C01.211 jak i 7750 posiadają funkcję chronografu, datownik (7750 = day/date, C02.211 jedynie dzień miesiąca), 28800 bph;
C01.211 posiada rezerwę 45h, 7750 = 40h;
oba mechanizmy posiadają plastikowe elementy - 7750 jedynie części eksploatowane podczas użytkowania chronografu, natomiast C01.211 ma również chociażby plastikowy układ wychwytu (koło wychwytowe i kotwica; sic!), co chyba najbardziej mnie odpycha. Jak dla mnie serce mojego zegarka nie może być z plastiku... równie dobrze mógłbym nosić kwarc.

Generalnie mam nastawienie podobne jak do homage'ów - musiałbym trafić na nie lada okazję, żeby kupić zegarek z ETA Cxx.xxx. A jakie jest Wasze zdanie?



PS. Zdjęcia pożyczone z internetów.

post-88844-0-17111500-1478055043_thumb.jpg

post-88844-0-44337800-1478055052.jpg

post-88844-0-86763700-1478055073_thumb.jpg

post-88844-0-66661800-1478055107.jpg

Edited by Godless

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jest tego trochę na forum.
W 7750 jest coś plastikowego?

 

plastikowe mechanizmy chodzą od lat i pewnie lata będą chodzić- wszystko zależy od użytkowania

 

róznica taka że vj7750 się serwisuje (koszt około 500zł)  a serwis c01 polega na wymianie mechanizmu na nowy (koszt około 900zł)

dopóki masz gwarancje to nie zastanawiasz się co będzie ale gorzej jest jak gwarancja minie

 

7750 cyka mniej wiecej od lat 70 a c01 jest dość swieżym mechanizmem

 

różnica jest jeszcze taka (na przykładzie autentycznych dwóch sytuacji):

 

przychodzę do zegarmistrza z chrono vj7750

- dzień dobry, chciałbym wykonać serwis mechanizmu

- ok nie ma problemu, wypiszę zlecenie

 

przychodzę do zegarmistrza z tissotem couturierem z c01

- dzień dobry, mam problem z mechanizmem

- wyrzuć to g...o

Edited by CIESLUT

OMEGA SEAMASTER 300M

Share this post


Link to post
Share on other sites

No właśnie ten stygmat mechanizmu, którego nawet nie warto naprawiać/serwisować powoduje, że raczej nie byłbym skłonny zdecydować się na zakup takiego zegarka.

 

"W 7750 jest coś plastikowego?" - tak, choć niewiele osób najwyraźniej ma tego świadomość. Drobne elementy, w liczbie bodaj 2-3, mianowicie dźwignie/sprzęgła funkcji chronografu (nie jest to kwestia harmonizacji kosztów, tylko celowe zastosowanie materiału (plastiku), który w tych miejscach wykazuje lepszą odporność na eksploatację, niż metal). Odpowiedniki w choćby IWC Portuguese jak 3714 (cal. 79350) również posiadają plastikowe elementy: http://www.iwc.com/forum/en/discussion/32083/

Jest trochę dyskusji na forach na ten temat z powodu wątpliwości użytkowników co do jakości/prestiżu, na który wpływa użycie plastiku w mechanizmach. O ile sprzęgło chronografu to dla mnie temat zrozumiały, o tyle układ wychwytu z plastiku = big no-no.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest GCE

Nowe w zegarkach dostępnych w średniej cenie zdecydowanie nie znaczy lepsze.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wydaje mi się, że wszystko będzie szło w takim kierunku- CHF się popsuł zegarki zrobily sie tak drogie, że muszą zejść z czegoś kosztem ceny


INSTAGRAM 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

aż z ciekawości oglądnąłem serwis vj7750

 

pokażcie może gdzie są te plastikowe elementy o których mowa bo ja nic nie widziałem


OMEGA SEAMASTER 300M

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na stronie z pierwszego postu: http://watchbase.com/eta/caliber/c07-111 jest napisane, że mechanizm C07.111 posiada 23 kamienie, natomiast na zegarku Tissot: https://www.tissotwatches.com/pl-pl/shop/tissot-tradition-open-heart-t0639071603800.html, który wpadł mi w oko jest napisane, że posiada 25 kamieni. Ktoś może wie skąd ta zmiana? Oraz co daje?

Edited by Marcenao

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ciekawe. Albo są dwie wersje tego mechanizmu, albo używane są wciąż rotory wyprodukowane dla 2824-2.


Pozdrawiam

Piotr

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja tu nie widze nic z rotora ETA 2824-2. Niemniej, fakt - Powermatic 80 ma kilka wersji (co najmniej 3), np. podlinkowany Powermatic 80.601 albo montowany w damskich chronometrach Tissot Powermatic 80.111. Każdy jest wariacją na temat ETA C07.111.
Te dwa tajemnicze kamienie są najprawdopodobniej tymi przy balansie, który w tym werku jest syntetyczny więc tarcie ma i tak znikome (co jest powodem zastosowania takiego materiału zamiast metalu). Nie sądzę, by była jakakolwiek zauważalna różnica między wersją 23- i 25-kamieniową.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nigdzie nie napisałem, że to byle-co. ;) ETA C07 to dobry werk, ale uważam że w tej klasie są lepsze (dla mnie). Jeśli zegarek się podoba i cena jest właściwa, polecam kupić. :) Mimo wszystko będzie przez większość czasu cieszył wyglądem zewnętrznym.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tutaj piszą że mechanizm może być serwisowany,regulowany  i jest naprawialny...

https://forums.watchuseek.com/f6/eta-powermatic-80-question-4191922-3.html

Marku, otworzyłem to i między innymi:

"Yes it is a serviceable movement on which you need to change the escapement and pallet fork.

But with the price they come from factory its a total waste of time to repair it."

 

I jeszcze: "But the service cost are same as eta 2824 ( as per Tissot Service Center)"

Edited by PiotrX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ale kto to napisał, zegarmistrz, serwis, czy użytkownik forum?


Edit

Jest odpowiedz na to stwierdzenie:

"Thanks for sharing detailed information. But the service cost are same as eta 2824 ( as per Tissot Service Center)"

Edited by Master Yoda

Pozdrawiam, Marek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ale kto to napisał, zegarmistrz, serwis, czy użytkownik forum?

Zamieściłeś link, w tym linku właśnie tak się wypowiadają, to jest od Ciebie :)

 

Edit. Napisał gość w odpowiedzi na pytania, całość przecież można przeczytać, to nie ja słowo honoru :D

Edited by PiotrX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zresztą odnoszę się do stwierdzeń w tym temacie że mechanizm jest nienaprawialny i przy awarii nadaje się do wyrzucenia.

W kontekście tego co podlinkowałem problem wygląda zgoła inaczej.......


Zamieściłeś link, w tym linku właśnie tak się wypowiadają, to jest od Ciebie :)

Piotrek, czytaj, powyżej masz odpowiedz na stwierdzenie tego gościa. które zacytowałeś z linku który podałem....zresztą poniżej jak poczytasz, pisze że nie wie ile kosztuje serwis....

Edited by Master Yoda

Pozdrawiam, Marek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Może nie aż tak drastycznie, że do wyrzucenia, ale jest problematyczny przy naprawie i nie chcą go serwisować, przynajmniej takie są opinie w sieci.

 

Edit: He, he edytujesz po fakcie i mydło maślane z mojej odpowiedzi wychodzi :)

Edited by PiotrX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zamieściłeś link, w tym linku właśnie tak się wypowiadają, to jest od Ciebie :)

 

Edit. Napisał gość w odpowiedzi na pytania, całość przecież można przeczytać, to nie ja słowo honoru :D

 

Bo się zastrzelę :lol: , przecież wiem że z linku który podałem, nie z Tory :lol:

Zacytowałeś gościa, ok, a ja poniżej zacytowałem odpowiedz na Jego wpis...

Twój cytat:

 

"Yes it is a serviceable movement on which you need to change the escapement and pallet fork.

But with the price they come from factory its a total waste of time to repair it."

I mój , odpowiedz na Twój cytat:

 

"Thanks for sharing detailed information. But the service cost are same as eta 2824 ( as per Tissot Service Center)"

W linku jeszcze "Twój" gość pisze że pojęcia nie ma ile serwis kosztuje...

 

Może nie aż tak drastycznie, że do wyrzucenia, ale jest problematyczny przy naprawie i nie chcą go serwisować, przynajmniej takie są opinie w sieci.

No właśnie piszę w tym temacie BO TU PADŁY OPINIE ŻE SIĘ NIE NADAJE do serwisu :)


Pozdrawiam, Marek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Piotrek, czytaj, powyżej masz odpowiedz na stwierdzenie tego gościa. które zacytowałeś z linku który podałem....zresztą poniżej jak poczytasz, pisze że nie wie ile kosztuje serwis....

Wie ile kosztuje serwis: "But the service cost are same as eta 2824 ( as per Tissot Service Center)"

Najłatwiej powiedzieć że się nie nadaje, zamówić nowy mechanizm i w nosie. Serwis jest kosztowny, ale nie niemożliwy :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wie ile kosztuje serwis: "But the service cost are same as eta 2824 ( as per Tissot Service Center)"

Najłatwiej powiedzieć że się nie nadaje, zamówić nowy mechanizm i w nosie. Serwis jest kosztowny, ale nie niemożliwy :)

Jednak chyba się zastrzelę :lol:  :D  :P

Ty cytujesz użytkownika @emso,

"Yes it is a serviceable movement on which you need to change the escapement and pallet fork.

But with the price they come from factory its a total waste of time to repair it."

 

A ja @kousikbarik 

 

"Thanks for sharing detailed information. But the service cost are same as eta 2824 ( as per Tissot Service Center)"

 

 i to "mój " stwierdza to co powyżej zacytowałeś teraz (powyżej) :D 

 

 

Reszta ok ^_^ 

 

 

Edit: He, he edytujesz po fakcie i mydło maślane z mojej odpowiedzi wychodzi :)

Edycja polegała na dodaniu jeszcze jednej odpowiedzi bo piszesz jak Raf...karabin maszynowy :D(ja zresztą też)

To precyzyjne zawiłe sprawy, nie ma co się śpieszyć :lol:

 

 

 

edit

Masz rację, najlepiej powiedzieć "nie da się' i zamówić nowy mechanizm...

 

Ale wystarczy popatrzeć jak sprytni są nasi zegarmistrze, i jaki sprzęt  posiadają ( w sporej części rupiecie z PRLu) i wszystko jasne....

P.S Tyle się mówi o serwisie tego mechanizmu, a przez kilka godzin lustrowałem sieć i NIKT nie zgłaszał problemów czy poważnych awarii...

Edited by Master Yoda

Pozdrawiam, Marek

Share this post


Link to post
Share on other sites

eta co7 powermatic jest jak najbardziej naprawialny i z tego co rozmawiałem z zegarmistrzem to twierdził że  naprawia się go normalnie bez problemów a części są dostępne

inaczej jest przy eta c01 chrono- tego nikt nie naprawia tylko wymienia się na nowe

oczywiście jak znajdzie się szaleniec to pewnie naprawi też zgrzaną plastikową etę g10


OMEGA SEAMASTER 300M

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Similar Content

    • By rads
      Zebrane poniżej informacje pochodzą z kilku opublikowanych przeze mnie postów w wątku Klub Miłośników Zegarków Longines (do którego serdecznie zapraszamy!). Dotyczą charakterystyki i porównania 3 popularnie stosowanych przez Longines mechanizmów: L633 (ETA 2824-2), L619 (ETA 2892A2) oraz L888 (ETA A31.Lxx).
       
      Będę starał się je w miarę możliwości aktualizować i uzupełniać, ale wszelkie merytoryczne komentarze będą bardzo mile widziane: poprawiajcie błędy, uzupełniajcie braki, informujcie o pojawiających się nowościach. Podziękowania dla @AK&AK za pomysł zebrania wszystkiego tutaj w jednym miejscu.
       
      Pozdrawiam i życzę ciekawej lektury 😉 
       
      -----
       
      1. L633 (ETA 2824-2) vs. L619 / L888 (ETA 2892A2)
           L619 = ETA 2892A2 1996 r. 
           L888 = ETA A31.Lxx 2016 r. (mocno zmodyfikowana ETA 2892A2 na wyłączność Longines)
       
      Na początek interesujące porównanie okiem zegarmistrza. Cytuję za https://www.watchuseek.com/threads/2824-vs-2892.325254
       
      1) 2892A2 ma o 17% więcej części niż 2824-2. Elementy 2892 są ogólnie mniejsze i bardziej delikatne.
      2) 2892A2 ma o 20% więcej śrub.
      3) W 2892A2 montaż wychwytu jest bardziej delikatny, ale też prostszy.
      4) 2892A2 ma tylko jedno koło zwrotne naciągu automatycznego.
      5) 2892A2 ma łożysko rotora o większej średnicy.
      6) Elementy odpowiedzialne za dokładność chodu użyte w obydwu mechanizmach są tej samej klasy (więc tak naprawdę wszystko zależy od dokładności regulacji).
      7) ETA 2824-2 jest łatwiejsza w naprawie.
       
      ETA 2824 ma również grubsze mostki i jest o 1mm wyższa (3,6mm vs. 4,6mm) przy takiej samej średnicy mechanizmu (25,6mm). W bazowej wersji 2824 ma 38 godzin rezerwy, zaś 2892 42 godziny. 
       
      Podstawowa wersja 2824 jest tańsza w produkcji niż podstawowa wersja 2892, ale jednocześnie trwalsza, prostsza i łatwiejsza w naprawie, przy czym obydwa mechanizmy mogą być równie dokładne, co zależy od jakości regulacji. Obydwie ETY stosuje wielu producentów, jednak generalnie ETA 2892 jest częściej stosowana przez marki uważane za bardziej prestiżowe, m.in IWC, Cartier, Tudor, TAG Heuer czy Omega (ETA 2892A2 = Omega cal. 1120 >> cal. 2500: 1120 z wychwytem współosiowym co-axial, 1999). (https://en.wikipedia.org/wiki/ETA_SA, https://www.bernardwatch.com/blog/omega-2500-8500-movements)
       
      Porównanie specyfikacji obydwu mechanizmów: (dzięki @cordi7 )
       

       
      Dla przypomnienia (https://en.wikipedia.org/wiki/ETA_SA)
      Klasa Standard: regulacja w 2 pozycjach, średnia odchyłka +/−12 sekund/dobę, maks. odchyłka +/−30 sek./dobę Klasa Elabore: regulacja w 3 pozycjach, średnia odchyłka +/−7 sekund/dobę, maks. odchyłka +/−20 sek./dobę Klasa Top: regulacja w 5 pozycjach, średnia odchyłka +/−4 sekund/dobę, maks. odchyłka +/−15 sek./dobę Klasa COSC: Top + certyfikat dokładności chodu COSC (+ niektóre źródła podają pojedyncze części jeszcze wyższej klasy = droższe niż w Top). Szczegółowe informacje nt. wersji mechanizmów ETA znajdziecie tutaj: https://zegarkiclub.pl/forum/topic/154362-eta-różnice-w-wersjach-standard-elabore-top-i-chronometre/
       
      Longines wykorzystuje mechanizm ETA 2892A2 w praktycznie niezmienionej formie (jedynie nieco bardziej ozdobiony) jako własny mechanizm L619. Występuje on w wersji Elaborated / Elaboré (dopracowany) - https://calibercorner.com/longines-caliber-l619/). 
       
      Warto przy okazji dodać, że ETA 2892A2 (centralna sekunda) posiada również "siostrzany" mechanizm z małą sekundą na godz. 6 - ETA 2895-2 / Longines L615.2 (np. model Heritage Flagship). 
       
      Więcej nt. rodziny mechanizmów 2892: https://reference.grail-watch.com/movement/eta-2892a2/
       
      Jak odróżnić L633 (ETA 2824-2) od L619 i L888 (ETA 2892A2 i A31.Lxx)?
       

       
      -----
       
      2. L619.2 (42h) vs. L888.2  .3  .4  .5 (64h*)   * 65h w zależności od źródła (użytkownicy piszą nawet o 72h realnej długości rezerwy chodu)
       
      Występuje częste nieporozumienie, że L619 i L888 to jeden i ten sam mechanizm o symbolu L619/888, lub że mechanizm L619/888 i L888 to dwa różne mechanizmy. Dzieje się tak prawdopodobnie dlatego, że począwszy od 2017* roku (patrz przypis na końcu) Longines unowocześnił mechanizm w wielu modelach zegarków, przy czym starsza wersja (L619) przez pewien czas funkcjonowała równolegle z nowszą (L888). Powstał tym samym bałagan w nazewnictwie mechanizmów w opisach na stronach dealerów, który po dziś dzień skutkuje różnymi dziwnymi sytuacjami. 
       

       

       
      Poniżej przykład opisu u jednego z popularnych krajowych dealerów, gdzie w miarę sensownie podano, że chodzi o 2 różne mechanizmy (choć przecież wystarczyło napisać "L619 lub L888", zamiast powielać mylący zapis "L619/888"). Niestety dodatkowo z błędem, bo L619 ma 42h rezerwy chodu, nie 64.
       

       
      L619 i L888 to dwa różne mechanizmy, choć posiadające tę samą bazę. O ile L619.2 to po prostu "stara dobra" ETA 2892A2, to mechanizm L888.2 / ETA A31.L01 jest jej mocno zmodyfikowanym następcą, posiadającym o 1/3 dłuższą rezerwę chodu (ok. 1 dobę), zredukowaną częstotliwość chodu oraz (w wersjach 888.4 i 888.5) krzemową sprężynę balansu.
       
      Pozostałe różnice obejmują głównie: 
      1. Sposób łożyskowania wahnika
      2. Rodzaj mechanizmu antywstrząsowego
      3. Brak regulatora chodu w L888
       
      L619 po lewej, L888 po prawej ( https://daydaynews.cc/en/fashion/344783.html )
       

       
      -----
       
      L619
       
      Wydajny i niezawodny mechanizm ETA 2892A2 (prawidłowe oznaczenie zapisywane jest łącznie, bez myślnika, ukośnika czy spacji) wprowadzono na rynek w 1996 roku ( https://reference.grail-watch.com/movement/eta-2892a2/ ). Powstał na bazie przełomowego mechanizmu ETA 2892, również na 21 kamieniach, pochodzącego z 1976 roku (www.watch-wiki.net). Posiada 42h rezerwy chodu i stosunkowo wysoką częstotliwość pracy balansu na poziomie 4 Hz / 28.800 A/h (wahnięć na godzinę) https://watchbase.com/longines/caliber/l888-2 
       
      Wprawdzie L619 jest o 20 lat starszy niż L888, ale za to został sprawdzony przez dekady użytkowania, podobnie jak pancerna ETA 2824-2. Jego tradycyjna konstrukcja (standardowe materiały, klasyczny regulator balansu oraz kultowy system antywstrząsowy Incabloc) sprawia, że w moim odczuciu o wiele bardziej pasuje do zegarków z linii Heritage niż nowoczesny L888.
       
      L619.2 / ETA 2892A2 z pierwszego roku produkcji w zegarku Longines Admiral, 1996 (zdjęcie dzięki uprzejmości właściciela, forumowego Kolegi @tomekk33 )
       

       
      Incabloc (czerwona strzałka na zdjęciu powyżej) w akcji:
       

       
      -----
       
      L888
       
      Pierwszy model zegarka z nowym mechanizmem L888.2: Heritage Railroad 2016* (https://watchbase.com/longines/caliber/l888-2)
       

       
      Symbol mechanizmu na tarczy to nie tylko nawiązanie do tradycji modelu (patrz pierwowzór z werkiem in-house cal. 280 po lewej), ale i sprytny sposób na godne powitanie L888 w rodzinie mechanizmów ETA/Longines.
       
      A31.L01, oznaczany przez Longines symbolem L888.2, to podstawowy mechanizm z rodziny ETA A31.Lxx, będącej z kolei częścią rodziny mechanizmów Axx.Lxx, opracowanych specjalnie dla i na wyłączny użytek Longines (i niekiedy jedynie "pożyczanych" rodzinnie przez Omegę* 😄😉 ).
       
      * jak widać na przykładzie mechanizmu L688.2, chronografu z kołem kolumnowym, zaprojektowanego i stworzonego w 2009/2010 roku na zamówienie i wyłączność Longines (baza: ETA "Valgranges" w oparciu o Valjoux 7750), na podstawie którego Omega opracowała swój cal. 3330, dodając wychwyt współosiowy co-axial, krzemowy balans i certyfikat chronometru METAS:
       

       
      https://www.watch-wiki.net/index.php?title=ETA_A08.L01 , https://watchbase.com/omega/caliber/3330
       
      Nie są to więc ogólnodostępne, rebrandowane ébauches ETY, które na jakimś etapie zaczął stosować Longines, grawerując własne logo na wahniku i nazywając ten twór "Lxxx". Ponieważ na rozmaitych blogach i portalach naczytałem się i nasłuchałem na ten temat głupot co niemiara, postanowiłem sięgnąć do źródła. Poniżej odpowiedź, którą otrzymałem od Longines:
       

       
      A zatem fabryczny symbol mechanizmu ETA A31.L01 posiada następujące oznaczenia:
       
      A (klasa jakości mechanizmu) 31 (typ mechanizmu) . L (Longines) 01 (numer wersji / specyfikacji)
       
      Nie jest tajemnicą, że część produkcji ETA zlokalizowana jest w zakładzie na terenie fabryki Longines przy ul. Rue des Noyettes 8 w Saint-Imier ( https://www.local.ch/en/d/st-imier/2610/eta-sa-HavDhefUsn5SRbSBD2wZQQ ) - najprawdopodobniej końcowy etap produkcji i montaż na potrzeby marki. Nieco więcej szczegółów na temat współpracy obydwu producentów podaje Xavier Ligero, szef działu rozwoju Longines, w wywiadzie z 2020 roku dla Fratello Watches: "[W procesie powstawania nowego mechanizmu na wyłączność Longines] Omawiamy wspólnie nasze potrzeby, a następnie ETA projektuje mechanizm w oparciu o te założenia. Mamy to szczęście, że mamy bardzo silną pozycję w Grupie [Swatch], a zarazem świetną, bliską i transparentną współpracę z ETA. Co 2 miesiące organizujemy spotkania zespołów z ETA i Longines i jestem bardzo zadowolony z efektów tej współpracy." (Podcast: https://fratello.buzzsprout.com/390946/5909056).
       
      Oczywiście obok tradycyjnie rozumianego in-house to nawet nie stało, ale nie ulega wątpliwości, że współpraca i zakres wyłączności są o wiele ściślejsze, niż się powszechnie uważa. Tym samym popularne stwierdzenie, że "Longines korzysta z mechanizmów ETA", jakkolwiek co do zasady prawdziwe, stanowi jednak spore uproszczenie 😉 
       
      Najważniejsze modyfikacje zastosowane w L888
       
      Po pierwsze w mechanizmie L888 wprowadzono dość nietypową (choć powszechną w co-axialnych Omegach) częstotliwość pracy koła balansu wynoszącą 25.200 "wahnięć" (wibracji) na godzinę (420 wahnięć na minutę, 7(!) wahnięć na sekundę) lub inaczej 3,5Hz*. Zmniejszenie częstotliwości pracy pozwoliło na wydłużenie rezerwy chodu do 64/65h.
       
      *  Częstotliwość pracy mechanizmu zegarka przedstawiana jest tradycyjnie w postaci liczby skrajnych wychyleń koła balansu (tzw. wibracji, umownie "półcykli", "półoscylacji" lub "uderzeń/beats") w ciągu 1 godziny (vph, A/h) lub też w Hercach (Hz), jednostce miary częstotliwości, wyrażającej ilość cykli na sekundę. W przypadku mechanizmu zegarka 1 cyklem oscylacyjnym (w skrócie "oscylacją") są 2 skrajne wychylenia koła balansu (wibracje): począwszy od punktu neutralnego (punkt spoczynku koła balansu), po jednym skrajnym wychyleniu w każdą stronę i powrót do punktu neutralnego. A zatem dla przykładu koło balansu w mechanizmie o częstotliwości pracy 3,5 Hz (czytaj: trzy i pół cykli w ciągu 1 sekundy) wykonuje 7 "półcykli", a więc 7 skrajnych wychyleń w ciągu 1 sekundy: 4 w jedną stronę i 3 w drugą.
       
      Praca koła balansu ukazana w zwolnionym tempie. Skrajne wychylenie koła ma miejsce każdorazowo gdy "zatrzymuje się" ono, dochodząc do końca obrotu w daną stronę. 
       

       
      PRZYKŁADOWE CZĘSTOTLIWOŚCI PRACY MECHANIZMÓW:
       
      28.800 A/h / 60 = 480 A/min / 60 = 8 A/sek / 2 = 4 Hz (np. ETA A08.L01 / L688 - Longines Avigation BigEye)
      25.200 A/h / 60 = 420 A/min / 60 = 7 A/sek / 2 = 3,5 Hz (np. ETA A31.L01 / L888.2 Longines HydroConquest Automatic)
      21.600 A/h / 60 = 360 A/min / 60 = 6 A/sek / 2 = 3 Hz (np. ETA 6498/2 "UNITAS" / L507 - Longines Heritage Military 1938)
      18.000 A/h / 60 = 300 A/min / 60 = 5 A/sek / 2 = 2,5 Hz (np. Longines L878 - Longines Equestrian Pocket Watch Horses Trio 1911)
       
      Po drugie na kamieniach osi balansu zastosowano dość wyjątkowy i nowatorski system antywstrząsowy Nivachoc "double T" ("podwójne T") firmy Nivarox (będącej własnością Swatch Group), opracowany wspólnie z Omegą. Ten sam system strzeże osi balansu m.in. w mechanizmie Omega cal. 8500 master co-axial, stosowanym w Seamasterze i jest określany przez Omegę jako "postęp" w stosunku do poprzednych rozwiązań (https://timelessluxwatches.com/reviews/omega-seamaster-300-review/). Zastosowanie tego systemu ma dodatkowo za zadanie zmniejszyć niestabilność chodu, powodowaną obniżeniem częstotliwości pracy koła balansu z 28.800 do 25.200 wibracji* (https://daydaynews.cc/en/fashion/344783.html).
       
      * Z historycznego punktu widzenia zależność zdawała się być prosta: im wyższa częstotliwość pracy, tym teoretycznie większa dokładność pomiaru czasu, kosztem rezerwy chodu. Z tego względu za super precyzyjne uchodziły powszechnie mechanizmy typu "hi-beat" o częstotliwości 10 Hz / 36.000 A/h. Przy obecnej technologii oraz nowoczesnych rozwiązaniach pod względem magazynowania i dystrybuowania energii, nie ma to już jednak takiego znaczenia (patrz Powermatic 80 z certyfikatem COSC i częstotliwością 3 Hz 😉 )
       
      System antywstrząsowy Nivachoc "double T" w cal. 8500 oraz L888.2:
       

       
      Trzecią istotną modyfikacją jest eliminacja klasycznego regulatora balansu, co oznacza, że dokładność chodu mechanizmu jest ustawiana na stałe w fabryce (najprawdopodobniej z wykorzystaniem pomiaru laserowego).
       
      Warianty L888
       
      L888 jest bez wątpienia nowym ulubieńcem Longines (takim longinesowym Powermatikiem 😉 ), co potwierdza w wywiadzie wspomniany wyżej Xavier Ligero : "Kaliber L888 jest w tej chwili najczęściej używanym przez nas mechanizmem i jesteśmy z niego bardzo zadowoleni, zarówno jeśli chodzi o rezerwę, jak i precyzję chodu."
       
      Co za tym idzie, występuje on w kilku wersjach:
       
      L888.2 - (2016, oznaczenie ETA: A31.L01) - mechanizm w wersji podstawowej - zastosowany po raz pierwszy w Longines Railroad i nadal powszechnie stosowany
       
      L888.3 - (2017, oznaczenie ETA: A31.L02) - lekkie modyfikacje związane głównie z oszczędnością energii (ergonomią pracy rotora oraz płynnością przeskakiwania daty)
       
      L888.4 - (2017, oznaczenie ETA: A31.L11) - krzemowa sprężyna balansu* + certyfikat COSC - zastosowany po raz pierwszy w Longines Record
       
      L888.5 - (2017, oznaczenie ETA: A31.L11) - krzemowa sprężyna balansu* (bez cert. COSC) - np. Longines Heritage Silver Arrow
       
      * Szybkie wyjaśnienie dla nieobeznanych z tematem krzemu 😉 :
       

       
      (ang.) silicon, (łac.) silicium = (pol.) krzem, pierwiastek z grupy półmetali (symbol Si); jako materiał twardy i kruchy; wykazuje wysoką odporność na działanie pól magnetycznych i zmian temperatury; przykładowe zastosowanie: sprężyna balansu zegarka gwarantująca dokładniejszy chód i nie wymagająca częstego serwisu (smarowania) (ang.) silicone = (pol.) silikon, syntetyczny polimer; przykładowe zastosowanie: uszczelnianie muszli klozetowych, kabin prysznicowych, dachów i rynien, ale także np. w kosmetyce i medycynie estetycznej 👀 😄  
      Na dzień publikacji tego posta, Longines oferuje zegarki z krzemowym włosem balansu z 5-letnią gwarancją producenta, w odróżnieniu od standardowej 2-letniej:
       

       
      https://www.longines.com/pl/gwarancja-miedzynarodowa
       
      -----
       
      * Nie znalazłem nigdzie dokładnej daty wprowadzenia L888 przez Longines, jednak pierwsze informacje o jego zastosowaniu pochodzą z końca 2016 roku i dotyczą modelu Heritage Railroad (patrz: https://zegarkiipasja.pl/artykul/682-longines-heritage-railroad, https://shop.sgwatchmall.com/product/longines-l2-803-4-23-0-heritage). Zdecydowana większość newsów, świadczących o masowym wprowadzaniu na rynek nowego mechanizmu pochodzi z pierwszej połowy 2017 roku, gdy otrzymały go m.in. popularne HydroConquesty:
       

       

       
      -----
       
      3. Zmiana pokoleniowa

      Śledząc materiały prasowe i źródła poświęcone mechanizmom (np. watchbase.com) można dojść do wniosku, że w okolicach 2013/2014 roku Longines rozpoczął stopniowy proces "upgrade'u" mechanizmów w wielu liniach modelowych swoich zegarków automatycznych, szerzej wprowadzając ETĘ 2892A2 / L619. Czyniono to równolegle (np. linia HydroConquest), lub też całkowicie zastępując mniej prestiżową ETĘ 2824-2 / L633.5 (m.in. Legend Diver). Wprawdzie ETA 2892A2 była wykorzystywana przez Longines jako L619.2 od momentu wprowadzenia jej na rynek w 1996 r. (patrz zdęcie i opis Longines Admiral powyżej), to jednak do połowy drugiej dekady XXI w. w wielu modelach powszechnie stosowano tańszy, lecz sprawdzony mechanizm L633.
       
      Począwszy od 2017 roku Longines zaczął wprowadzać masowo nowy mechanizm L888 i zastępować nim obydwa starsze L619.2 oraz L633.5. Opisy na stronach sklepów internetowych, które nadal zawierają informację, że mechanizmy występują zamiennie (szczególnie L619 i L888), mają już raczej charakter "historyczny". Potwierdza to przeprowadzony przeze mnie rekonesans na stronach popularnych dealerów, gdzie egzemplarze zegarków z L619 czy L633 albo należą do rzadkości, albo lub zostały już wyprzedane (nie dotyczy to wszystkich modeli i referencji, jak np. Heritage Conquest, niezmiennie oferowanego z mechanizmem L633.5 / ETA 2824-2). Należy mieć jednak świadomość, że przez dość długi czas zegarki ze starszymi i nowszymi mechanizmami funkcjonowały równolegle i nadal mogą trafiać się niespodzianki. Jak zatem sprawdzić przed zakupem który mechanizm zastosowano w danym egzemplarzu zegarka?
       
      Informacji o użytym mechanizmie nie ma ani na tarczy, ani na deklu (z pewnymi wyjątkami, np. Heritage Railroad). Co więcej, Longines lubi stosować pełne dekle, bez możliwości podejrzenia mechanizmu. Bez zdejmowania dekla, informację o mechanizmie można znaleźć jedynie na przywieszce oraz na naklejce do karty gwarancyjnej:
       

       

       
      Upgrade mechanizmów Longines na przykładzie linii HydroConquest:
       
      Od lewej do prawej (watchbase.com, longines.com):
      1. Hydroconquest 41mm, cal. L633.5 ? - ? (wycofany)
      2. Hydroconquest 41mm, cal. L619.2 2013/2014  - 2015? (wycofany)
      3. Hydroconquest 41mm, cal. L633.5 od początku produkcji 2007 r. / L888.2 od 2017 r.
      4. Hydroconquest 41mm, cal. L888.2 od początku produkcji 2018 r. / L888.3** / L888.5**     **tylko wybrane referencje od 2019 r.

      -----
       
      KATALOG WSPÓŁCZESNYCH MECHANIZMÓW STOSOWANYCH PRZEZ LONGINES: 
       
      https://www.longines.com/uploads/customerservice/userguide/technical/pdf/EN_MechanicalMovements.pdf
       
      WSPÓŁCZESNE MECHANIZMY KWARCOWE STOSOWANE PRZEZ LONGINES: 
       
      https://www.longines.com/uploads/customerservice/userguide/technical/pdf/EN_QuartzMovements.pdf
       
      -----
       
      Na zakończenie ciekawostka przyrodnicza: Otóż nie jest prawdą, że Longines wykorzystuje współcześnie wyłącznie mechanizmy od zewnętrznych dostawców bądź na nich bazujące (ETA). W aktualnym (na dzień publikacji posta) katalogu mechanizmów, znajdziecie na samym końcu niejaki L878, którego bazą jest historyczny in-house Longines 37.9 ABC:
       

       
      Jak można się łatwo domyślić, nie jest to jednak powszechnie montowany mechanizm i szansa posiadania go w swoim zegarku przez "szarego miłośnika marki" jest, delikatnie rzecz ujmując, iluzoryczna: 😉 Napotkać go można w kieszonkowych zegarkach okolicznościowych, produkowanych w niewielkiej liczbie egzemplarzy z okazji szczególnie ważnych dla marki wydarzeń:
       
      Longines Equestrian Pocket Watch Horses Trio 1911 (L7.035.8.13.1) , Premiera: Baselworld 2015, limitacja: 20 szt.
       

       
      Longines 180th Anniversary (L7.022.4.11.1), Premiera: 2012 - 180-lecie Longines, limitacja: brak
       

       
    • By korngoldo
      Witam wszystkich,
       
      chciałbym dowiedzieć się coś o tym zegarku:
       

       
      Mam wątpliwość co do firmy Kurfurst, o której jest mało online. Znalazłem właściwie identyczne chronografy marek Buren, Vantage i Oriosa. Wszystkie zasilane mechanizmem Valjoux 7733.
       
      BUREN:


      VANTAGE:

       
      ORIOSA:

       
      Istnieje też bardzo podobny, choć już nie identyczny model Hamiltona Ref. 7723 (Valjoux 7730).
       

       
      Doszukałem się silnych powiązań Hamiltona z Buren i Vantage, mianowicie pod tymi logotypami Hamilton przez pewien czas produkował zegarki na amerykański rynek (m.in. można poczytać o tym tu: https://pl.qaz.wiki/wiki/Hamilton_Watch_Company). Faktycznie, jak widać powyżej, Buren i Vantage mają na tarczy mile, w przeciwieństwie do kilometrów w wypadku Oriosa i Kurfurst. Co więcej, Hamilton flitrował też z Oriosa, które podobno było też wcześniej związane z Buren - nawet wypuścił taki oto model:
       

       
      Nie znalazłem jednak żadnych związków Hamiltona (ani też żadnej z pozostałych marek) z Kurfurst. Mimo oczywistych podobieństw tych wszystkich tarcz. 
      Chciałbym więc dowiedzieć się czegoś więcej o całej tej linii chronografów i jak wpisuje się w nią mój Kurfurst. Zauważyłem, że logotyp jest krzywy - to też daje do myślenia, czy napewno to jest w ogóle marka zegarków, czy może tylko jakaś firma dystrybucyjna? 

      Z góry dziękuję za odpowiedzi i zainteresowanie,
      Pozdrawiam
    • By tomo_s
      Witam,
       
      Mechanizm w moim tissocie t033410a po paru latach przestał pracować, wymiana baterii nie pomaga. 
      Wyczytałem na forum, że mechanizm ETA 805.112 nie jest delikatnie mówiąc udany.
       
      W tamtym temacie znalazłem dwa mechanizmy, które mogłyby go zastąpić: ETA F06.111 i ETA 955.112 
       
      Zastanawiam się czy jakiś mechanizm miyoty nie nadawałby sie na zamiennika dla Ety? Prosze o poradę.
      Czy ktoś może polecić jakiegos zegarmistrza z Krakowa, który wymieniłby mechanizm na inny?
       
      Pozdrawiam
       
    • By JWChrono
      Witam, czy ktoś z Was wie co to za mechanizm i co oznaczają znaki na deklu?
       


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.