Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
Sign in to follow this  
Guest andree

ACzS-1 moja mała kraina szczęsliwosci

Recommended Posts

Szanowni Koledzy

Potrzebuję Waszej Fachowej Porady

Jestem posiadaczem zegara lotniczego z MiG-21 ACzS-1 .Zegarek ten ma dla mnie wartośc sentymentalną i pamiątkową .Przez lata związany byłem z MiG-21 i była to jedna z niewielu pamiątek jakie mi zostały po tym samolocie. Niestety w trakcie prac nad obudową zegarka spadł na ziemie i utrącony został element pokazany na zdjęciu poniżej .Udanie się do zakładów zegarmistrzowskich w Rodzinnym miescie , nie przyniosło pozytywnych skutków , nikt nie podjął się naprawy . Brak elementów, niemożność dorobienia [ w co nie bardzo wierzę szczerze powiedziawszy :o ] Przecież Zegarmistrzowie zawsze słynęli z precyzji.Posiadam dokumentację techniczną zegarka , opis , rysunki .Chodzi mi tylko o dorobienie , ew. zakup części . Wg mojego skromnego zdania , ten element powinien być możliwy do wymiany .Moje pytanie brzmi , gdzie mozna dokupić uszkodzoną część , ew. zegarek na części , i jak kształtują się koszty takiego zakupu ? Będę wdzięczny za wszelką pomoc i porady.

 

aczsq.th.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trzeba szukać zegarów na aukcjach w internecie lub na giełdach staroci. W internecie sprawne zegary tego typu kosztują zazwyczaj powyżej 300 zł, zepsute ale ze sprawnym pokrętłem widziałem taniej ( bywa że i sprawne można kupić taniej ;) ale to fuks ). Na giełdach też bywają i w różnym stanie. Co do naprawy - dorobić da się wszystko, tylko trzeba trafić na prawdziwego zegarmistrza no i to kosztuje. Przykładowo ja parę lat temu zapłaciłem za naprawę takiego zegara bodaj 150 zł i nie była to wcale cena wygórowana bo w grę wchodziła nie tylko konserwacja ale naprawa chronografu i dorabianie części blokady balansu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dobry wieczórbabcia131

Pan pożądany element można łatwo nas znaleźć w Białorusi istnieje tylko problem, aby wysłać ten element. Jeśli Pan mieszka w Warszawie, Białymstoku czy Byalo Podlaskiego, nie ma problemu.

Pozdrawiam.

Siergiej.


В часах интересно не время, которое они показывают, а времена, о которых они могут рассказать.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odkopuję temat bo mam okazję kupić następujące zegary:

 

NR 1.

1.jpg

11.jpg

 

NR 2.

2.jpg

22.jpg

 

Obydwa zegary są w dosyć przystępnej cenie - 150 PLN. Jestem prawie zdecydowany na ten pierwszy. Proszę obeznanych kolegów o informację, czy warto się pakować w taką transakcję. Który byście wybrali gdyby to od Was zależało i dlaczego? Ostatnie pytanie - czy te zegarki się nakręca, czy muszą mieć jakieś zasilanie żeby chodzić?


Pozdrawiam,

Paweł

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ceny ACzS-ów poszły w górę, obydwa są w tej kwestii OK. Pierwszy jest nowszy, nie ma fluorescencyjnych wypełnień (tj świeci, ale w UV o ile pamiętam), ktoś go machnął srebrolem. Drugi jest starszy, ma "tradycyjną" lumę (ale czy jeszcze aktywną?). Zasilanie 27 V jest tylko do grzałki zabezpieczającej werk przed zamarznięciem. Zegary nakręca się pokrętłem po lewej, chodzą zwykle prawie 3 dni.


Pozdrawiam

Piotr

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dziękuję za informacje. Niestety ktoś mnie ubiegł i dogadał się ze sprzedawcą przed końcem aukcji. Pozostaje czekać na kolejną okazję.


Pozdrawiam,

Paweł

Share this post


Link to post
Share on other sites

Babcia masz juz ta os od tego pokretła jezeli nie to ja takową posiadam A ja potrzebuje zeby ktos naprawił oske koła wychwytowego ułamana ta cienka czesc oraz wstawił jeden kamien do kotwiczki

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki Serdeczne .

Kolega Sergiej spisał sie na medal .Dostarczył do Warszawy , załatwiłem tylko odbiór i przesłanie .I to wszystko za friko .Niesamowite .Spróbuje sam rozebrac mechanizm i obejrzeć dokładnie jak to wygląda co do ewentualnego samodzielnego naprawienia .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie pamiętam, czy kiedyś pokazano tak dobre zdjęcia protoplasty. Zatem - JLC...

 

post-6402-0-80756600-1352747664_thumb.jpg

 

post-6402-0-34511400-1352747697_thumb.jpg

 

post-6402-0-94545200-1352747973_thumb.jpg

 

post-6402-0-23241100-1352747984_thumb.jpg

 

post-6402-0-51074600-1352748085_thumb.jpg

 

post-6402-0-01235900-1352748155_thumb.jpg

Edited by tarant

Pozdrawiam

Piotr

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koledzy - na ile wyceniają u Was balans i kotwicę do AWRM ? Naprawiał może ktoś ostatnio ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koledzy jestem nowym posiadaczem ACZS-1. Zastanawiam się ile trzeba kręcić lewym pokrętłem aby go nakręcić maksymalnie tak aby nie uszkodzić sprężyny. Może jakieś podpowiedzi od znawców tematu....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nakręcamy do oporu.A jest tych obrotów sporo. I tyle.


Pozdrawiam

Piotr

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nakreca sie do oporu z czuciem, ale najwazniejsze jest aby sprezyna rozkrecila sie do konca.

Nie jest dobrze dokrecac np 8, czy 5-cio dniowy mechanizm codziennie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nakreca sie do oporu z czuciem, ale najwazniejsze jest aby sprezyna rozkrecila sie do konca.

Nie jest dobrze dokrecac np 8, czy 5-cio dniowy mechanizm codziennie.

Koledzy a w czasie kręcenia aczsa jak duży będzie opór w czasie nakręcania? Poczuję już brak możliwości obrotu w czasie nakręcania?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koledzy a w czasie kręcenia aczsa jak duży będzie opór w czasie nakręcania? Poczuję już brak możliwości obrotu w czasie nakręcania?

 

Poczujesz. Jak w każdym zegarze/zegarku. Większe jest ryzyko ze podczas nakręcania zegar wypadnie Ci z ręki niż ze zerwiesz pokrętło. To było konstruowane dla radzieckich sołdatów, "gniotsja nie łamiotsja"


Pozdrawiam

Piotr

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

A to mój nabytek za szklaną witrynką:)

Po pełnym nakręceniu zegarek spóźnia się około 10 min. Da się to jakoś wyregulować?

post-29382-0-62438800-1355748222_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dostęp do regulacji masz po odkręceniu tego metalowgo "korka" z tyłu. Przynajmniej mój ACzS jest bardzo trudny do ustawienia (ale tutaj piszę o regulacji w granicach kilku sekund na dobę).


Pozdrawiam

Piotr

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam wszystkich, to mój pierwszy post na forum, i mam nadzieję, że nie wykażę się zbytnią ignorancją w temacie ;)

Zakupiłem ostatnio swój pierwszy radziecki zegarek, konkretnie ACzS-1M. Cena nie była wygórowana (w stosunku do tego, co pojawia się na allegro), a akurat tego modelu poszukiwałem do celów użytkowych, więc nie wahałem się ani chwili. Wahanie przyszło w chwili powrotu do domu, bo w zasadzie nie wiem jak się tym posługiwać:

- po pierwsze, ile razy trzeba przekręcić czerwonym pokrętłem, żeby go nakręcić w pełni?

- po drugie, jak często trzeba nakręcać zegar? dopiero jak stanie, czy częściej? z opowieści starszych pilotów wiem, że ACzSy przed zawodami samolotowymi nakręcali codziennie, jako punkt odniesienia przyjmując sygnał podawany w Polskim Radiu o godzinie 12 ;) Czy jest to konieczne?

- po trzecie, mój zegar nie ma pokrywy regulacji balansu (a podobno otwierać się ją powinno tylko w warunkach laboratoryjnych)

- po czwarte, chociaż na dolnej małej tarczy jest napisane SEK (co przywodzi na myśl sekundnik), jest to minutnik - czy to prawidlowe?

- po piąte - ktoś podawał fragment instrukcji do ACzSa z TS-11 Iskra. Jest tam mowa o tym, że można zatrzymać stoper. U mnie minutnik chodzi cały czas - jak wcisnę raz prawe pokrętło, staje cały zegar (a mimo to tyka), drugi raz - sekundnik ustawia się na zero, trzeci raz - znów zaczyna chodzić, podobnie jak minutnik. Czy jest to normalne?

 

Dla ułatwienia wrzucam zdjęcia mojego nabytku. Wiem, że to dużo pytań, ale jest tu dużo osób, które znają się na rzeczy. Może ktoś mi pomoże.

 

Pozdrawiam!

 

post-64055-0-34196400-1375124481_thumb.jpg

post-64055-0-13739000-1375124515_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Kręcić należy do wyczuwalnego oporu. Nie liczyłem, ale obrotów jest sporo.
2. Powinien chodzić ok 3 dni, nie da się zauważyć zauważalnego spadku precyzji chodu przed tym okresem. Zdroworozsądkowo - nakręcać powinno się co 2 dni.
3. Nie wiem kto wymyślił bzdurę z otwieraniem w warunkach laboratoryjnych. Ale istotnie, w wiki tak stoi. Do czasu...Dziurę trzeba jednak czymś zatkać, żeby muchy i pająki nie właziły.
4. Na Twoim zdjęciu tego za dobrze nie widać...W nowszych wersjach są na tej dolnej tarczy i sekundnik i wskazówka minutowa.Obie są pokryte substancją luminescencyjną. Wskazówka minutowa ma w dalszej 1/3 "bąbelek". Twoje chyba "się zgubiły".
5. Coś jest nie tak. Zegar zatrzymuje się przekręcając prawe pokrętło w prawo (i uruchamia przekręcając w lewo). Wciskanie prawego pokrętła uruchamia i zatrzymuje rzeczony dolny "sekundomier"

Edited by tarant

Pozdrawiam

Piotr

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dziękuję za szybką odpowiedź ;) Poczytałem jeszcze trochę w internecie, pobawiłem się samym zegarem i już chyba wiem co i jak. Faktycznie, trzeba kręcić do oporu i nie da się tego z niczym pomylić, po prostu w pewnym momencie bardziej przekręcić się już nie da. Dziurę zakleiłem tymczasowo kawałkiem taśmy, przejdę się chyba do zegarmistrza, żeby znaleźć jakieś bardziej cywilizowane rozwiązanie. Co do sekundnika/minutnika napiszę, co zauważyłem, i co może przydać się innym:

 

Zegar zatrzymuje się faktycznie, przekręcając pokrętło w prawo, a uruchamia przekręcając w lewo, tak jak być powinno.

Dolna mała tarcza to sam minutnik, i ta mała wskazówka minutowa ma rzeczony "bąbelek". Nie ma natomiast wskazówki sekundowej, ponieważ sekundnikiem jest duża wskazówka sekundowa na tarczy całego zegara - stąd po wciśnięciu zatrzymuje się, ale nie cały zegar (jak mi się wydawało), tylko właśnie ta wskazówka sekundnika oraz wskazówka tego małego dolnego minutnika. Zegar, a konkretnie wskazówki minuty i godziny, dalej chodzą - dlatego zegar tyka. Po ponownym wciśnięciu sekundnik i minutnik się zerują, a po ponownym znów zaczynają chodzić - w sumie bardziej czytelne rozwiązanie.

 

Chyba trochę to zamotanie napisałem, ale mam nadzieję, że ktoś zrozumie o co mi chodzi ;)

 

Do tego wszystkiego odkryłem, że ani wskazówki, ani cyfry na tarczy zegara nie są luminescencyjne. Ma ktoś pojęcie skąd taka wersja ACzSa mogła pochodzić?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Podtrzymuję, że coś chyba jest nie tak. Wczesne wersje miały na dole tylko sekundnik (zobacz zdjęcia JLC), ale duży (centralny) sekundnik wg tego co widziałem, nie powinien się zatrzymywać.  Chyba że mi się już ten tego, Panie, pochrzaniło. Nie wykluczam tej opcji - niech się inni wypowiedzą.

Masz wersję oznaczoną K. Luma ponoć "świeci się" tylko po podświetlaniu UV albo czerwonym światłem (spotkałem się z różnymi objaśnieniami). W każdym razie po ich lekturze odrzucałem te z K.  Ponoć były montowane w helikopterach.


Pozdrawiam

Piotr

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cześć Mam plik z instrukcją na zegarze ACzS-1M. . On formatk PDF. Zajmuje objętość 500 KB. Nie wiem, czy to może być na wyświetlaczu. Jeśli ktoś potrzebuje te informacje mogą wysłać e-Mei. Siergiej.

 

Здравствуйте . У меня есть файл с инструкцией по часам ACzS-1M. . Он в форматк ПДФ. Занимает объем 500 Кб. Не знаю можно ли его разместить на форуме. Если кому-то нужна эта информация могу выслать на е-мей. Сергей.


В часах интересно не время, которое они показывают, а времена, о которых они могут рассказать.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wersji tego zegara było sporo. Mam dwie - w najnowszej, takiej jak była montowana w MiGu 29, stoper działa podobnie jak w większości zegarków z chronografem - czyli na stoper składa się duża osadzona centralnie wskazówka i mała na dolnej tarczy - naciśnięcie przycisku zatrzymuja a potem zeruje obie (tak jest u Yossariana zakładam).

 

9b8bb0386b29aec3m.jpg

 

W starszej wersji stoper to dwie małe wskazówki na dolnej tarczy, a centralna nie jest częścią mechanizmu stopera. Górna tarcza to wskaźnik czasu lotu.

 

f0c3a8dbf71cfd73m.jpg

 

kliknąć na zdjęcie

Edited by Kosh777

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.