Skocz do zawartości
Szukaj w
  • Więcej opcji...
Znajdź wyniki, które zawierają...
Szukaj wyników w...
News will be here
Robnyc

Jakimi rowerami jeżdżą członkowie forum

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

@Marcinkowski - czy ten smar nadaje się do mtb używanego zgodnie z przeznaczeniem, czyli w piaskach i błotach?

Używam teraz Rohloffa, ale strasznie łapie brudy i bardzo często muszę czyścić łańcuch...

 

Pozdrawiam

Tomek

To dość specyficzny olej i nie każdemu on pasuje. Oczywiście nadaje się na bardzo trudne warunki ale nie mogę powiedzieć że nie łapie brudu.

Bardzo szybko natomiast łańcuch sam się oczyszcza. Jest to dość dziwny efekt ale działa ;)

Minusem jest nakładanie. Po nałożeniu nie powinno się nadmiaru zbierać szmatką. Ma być obficie co przekłada się na bryzgający przez jakiś czas śmierdzący olej (jego zapach także nie jest zachęcający).

 

Warto odrobinę więcej o nim poczytać tutaj:

http://www.cult-bikes.com/

Zakładka PROGOLD.

Edytowane przez Marcinkowski

Marcin

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@Marcinkowski - czy ten smar nadaje się do mtb używanego zgodnie z przeznaczeniem, czyli w piaskach i błotach?

Używam teraz Rohloffa, ale strasznie łapie brudy i bardzo często muszę czyścić łańcuch...

 

Pozdrawiam

Tomek

 

Można się bawić w jakieś suche smary, które znikają po 50km, ale jak już używasz roweru zgodnie z przeznaczeniem to da się przeżyć tę niedogodność czyszczenia i smarowania napędu po każdej jeździe. Nie ma opcji jeśli rower się uwali, żeby łańcuch został czysty, chyba że jakaś technologia NASA.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja używam go z łańcuchem Sil-Tec co czysto teoretycznie może mieć negatywny wpływ na skuteczność smarowania. Ale i tak się sprawdza.

Choć może to bzdura, ludziska różne pierdoły na forach piszą. Wie ktoś coś o tym?


Marcin

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, wypróbuję tego Progolda.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Bluzgi bluzgami ale satysfakcja jest, nie? :)

Też latam na Dual Controlach i martwi mnie tyko jedno - że nowych XTRów z tą technologią już niestety nie ma :(

Minusem DC jest to, że jesteś uwiązany w układzie zmieniarka-hamulec i ewentualna chęć/konieczność zmiany któregoś z tych elementów zazwyczaj pociąga za sobą konieczność wymiany obu. Pocieszę Cię, że jeśli kiedyś w przyszłości przyjdzie Ci do głowy przejście na dwie zębatki z przodu, to Dual Controle bez problemu to obsłużą. Przerobiłem to na własnej skórze, więc info z pierwszej ręki ;)

 

Rozumiem, że jeździsz na układzie 2x9? Czy są jakieś manetki DualControl pod Dynasysa?

 

Przyznam, że podoba mi się opcja z dwu tarczową korbą, bo lubię szybko kręcić i nie potrzebuję zębatki 44 czy ileś z przodu. Przełożenie 42-11 wrzuciłem może kilka razy w życiu. Dlatego korby w stylu 38-26 z kasetą 11-34 powinny się sprawdzić. Albo fajne są też nowe korby trzy rzędowe z miękkimi zębatkami 40-30-22, co w połączeniu z twardszą kasetą 11-28 też wydaje się dobre. Obecnie mam 42-32-11 i 11-32 i skrajnych przełożeń w ogóle nie używam, drugiego najtwardszego praktycznie też nie.

 

Tylko tu się pojawia problem, jak to jest z kompatybilnością między 9 a 10? Tył ma być 9sp, ale te fajne korby są pod Dynasysa i nie wiem czy to zadziała z łańcuchem od dziewiątki, przerzutką przednią od ósemki i manetką lewą 3sp :P

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeżdżę na 2x9. Dokładnie z korbą 39-27 i kasetą 11-34. Poza korbą całość XTR, mix 3x9 z 2x9 + klamkomanetki. Działa super. Nigdy do tej pory nie brakowało mi przełożeń, więc 3x uważam za zbędny balast ;)

Na 100% jest XT M770 (2012). Więcej nie wiem, bo szczerze mówiąc nie znam wszystkich produktów, w szczególności poniżej XT.

 

Nie musisz kupować korby Shimano. Jest wiele innych opcji. DynaSys to spora dawka marketingu ;) Oczywiście - zdecydowanie lepiej jeździć na napędach homogenicznych. Jednak korba pod 10s bez problemów pracuje na łacuchu 9s z kasetą 9s (ważne żeby łańcuch był kompatybilny z kasetą!). Może nie jest to ideał z marketingowego punktu widzenia ale ja osobiście nie widzę żadnych problemów w moim napędzie. Nie zauważyłem również oznak szybszego zużycia zębów na korbie przy pracy z szerszym łańcuchem. Plusem jest to, że łańcuchy 9s są jednak mocniejsze niż 10s. Problemem w Twoim przypadku może być przednia zmieniarka. Nigdy nie próbowałem miksować 8s z korbą na dwie tarcze, jednak wydaje mi się że taka zmieniarka może sprawiać problemy w ustawieniu. Szczególnie przez szerokość wózka (płytki są szerzej) oraz jego długość. Wydaje mi się, że będzie problem przy wrzucaniu z młynka na blat (za dużo luzu między płykami), a na skrajnych może przycierać. Dodatkowo zwróć uwagę, że korba 3x ma zdecydowanie większy obwód blatu niż korba 2x. Mi przedni XTR na 3x pracował bez problemów z korbą 2x i klamkomanetką 3x (to była tylko kwestia ustawienia). Jednak zmieniłem ją na przystosowaną do napędu 2x10. Teraz jest idealnie - zarówno technicznie jak i wizualnie :)

 

To o czym myślisz z pewnością bez problemów da się zrobić na Gripshiftach z półindeksami Srama (zakładając wymianę przedniej zmieniarki). Ale wtedy czeka Cię rewolucja. Pamiętaj też, że bez najmniejszego problemu i tanim kosztem można przerobić korbę od napędu 3x9 na korbę 2x9 wykorzystując tylko inne zębatki. Sporo jest o tym w necie.

 

Nie zaryzykowałbym do roweru górskiego kasety twardszej niż 11-32. Zwłaszcza jeśli lubisz wysoką kadencję :) No chyba że masz dynamit w nogach ;)

 

Pozdrawiam

Mariusz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Z ciekawostek to kupiłem w środę stery Chrisa Kinga w USA. Dzisiaj paczka przyszła ;)

Dużo taniej wychodzi niż zakup w Polsce? A powiedz jeszcze jak suporty od chrisa wypadają.

 

http://www.bikeonlineshop.pl/marki/bsa-wklad-suportu-mtb-68-73

 

130 euro (ponad 500 zł) za suport. To są łożyska ceramiczne czy metalowe,  maszynowe czy otwarte?

 

Dobry suport na maszynach idzie kupić za 100 zł. Ciekawe ile trwalsze są te od chrisa i jak z ich uszczelnieniem.

Edytowane przez StaryWilk

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeżdżę na 2x9. Dokładnie z korbą 39-27 i kasetą 11-34. Poza korbą całość XTR, mix 3x9 z 2x9 + klamkomanetki. Działa super. Nigdy do tej pory nie brakowało mi przełożeń, więc 3x uważam za zbędny balast ;)

 

Skąd się biorą korby 2x ? Są już seryjne/firmowe czy odkręca się najmniejszą ? Zacznijmy od Shimano/Sram.

Jeżeli przez odkręcenie to jak się ma przesunięcie, odstęp od suportu a wychylenie łańcucha przy skrajnych przełożeniach ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Są seryjne. Coraz popularniejsze, w coraz niższych klasach dostępne. Od Srama, Shimano i innych producentów.

Edytowane przez StaryWilk

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Dokształciłem się pobieżnie, widzę że są w wyższych grupach.

Pytanie otwarte, czy w takim razie ktoś modyfikował 3x na 2x bez stosowania przeznaczonych do tego blatów czyli odkręcając najmniejszy ?

(o ten kąt wychylenia łańcucha mi chodzi ) jeżeli to kogoś śmieszy, pytam przez to, że mam i zam rowery (stare alivio, stx, deore LX) gdzie najmniejszy blat nadal pachnie świeżością - Wlkp. zobowiązuje  :) .

Edytowane przez Burns

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dużo taniej wychodzi niż zakup w Polsce? A powiedz jeszcze jak suporty od chrisa wypadają.

 

http://www.bikeonlineshop.pl/marki/bsa-wklad-suportu-mtb-68-73

 

130 euro (ponad 500 zł) za suport. To są łożyska ceramiczne czy metalowe,  maszynowe czy otwarte?

 

Dobry suport na maszynach idzie kupić za 100 zł. Ciekawe ile trwalsze są te od chrisa i jak z ich uszczelnieniem.

Nie chodzi w sumie o taniej tylko o to że nie ma pełnego wyboru w Polsce. Kwestia jakość/cena jest mocno dyskusyjna w przypadku Chrisa Kinga czy np Phil Wood&Co. Bardzo podobnie jest w przypadku zegarków ;) 

Na pewno ten support nie jest 10 razy trwalszy niż support Deore za 50 zł. Jest po prostu hmmm, jakby to powiedzieć odpowiednio, bardziej prestiżowy? To jest niemierzalne w sumie.

Na pewno piasty są rewelacyjne i porównywanie z Shimano czy Novatecami nie ma większego sensu. Prędzej można zrobić porównanie z Tune czy może DT ?

 

Skąd się biorą korby 2x ? Są już seryjne/firmowe czy odkręca się najmniejszą ? Zacznijmy od Shimano/Sram.

Jeżeli przez odkręcenie to jak się ma przesunięcie, odstęp od suportu a wychylenie łańcucha przy skrajnych przełożeniach ?

Są dostępne i jest ich więcej w kolekcji niż 3 blatowych ;) Do 2 rzędowych są inne przednie przerzutki (choć 3 rzędową da się bez problemu zmusić do pracy).


Marcin

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Nie chodzi w sumie o taniej tylko o to że nie ma pełnego wyboru w Polsce. Kwestia jakość/cena jest mocno dyskusyjna w przypadku Chrisa Kinga czy np Phil Wood&Co. Bardzo podobnie jest w przypadku zegarków ;)

Na pewno ten support nie jest 10 razy trwalszy niż support Deore za 50 zł. Jest po prostu hmmm, jakby to powiedzieć odpowiednio, bardziej prestiżowy? To jest niemierzalne w sumie.

Na pewno piasty są rewelacyjne i porównywanie z Shimano czy Novatecami nie ma większego sensu. Prędzej można zrobić porównanie z Tune czy może DT ?

 

Rowerowa biżuteria :) Pięknie też się prezentuje w piastach white industries.

Ciekawe jak wypadają np amorki nietypowych marek np. White Brothers, BOS czy Maveric - popularnie stosowany przez np. Kleina.

Edytowane przez StaryWilk

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Muszę polecić też sklep www.avt.bike

Chłopaki to bardzo nietypowi amerykanie ;) Dla nich świat nie kończy się na atlantyku/pacyfiku.

Znają np. polskie realia, przepisy celne etc. Oferują darmową wysyłkę do Polski.

Przy zamówieniu powiedzmy na 400 USD otrzymamy automatycznie fakturę na 50 usd. Na przesyłce zostanie także automatycznie zadeklarowane customs value - 50 usd. Kocham ich za to podejście i zrozumienie że Polska to dziki kraj.


Marcin

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Burns,

 

Oczywiście możesz kupić korby seryjne. Zarówno do napędów 9s jak i 10s. Zarówno Shimano jak i Sram mają je w swojej ofercie, nawet jest w czym wybierać jeśli chodzi o wielkość zębatek (np. 42-28, 40-26, 39-27, 39-26, 38-26). Jednak napędy 9s powoli zaczynają schodzić na margines.

Korby 2x są już fabrycznie dostosowane do pracy z inną linią łańcucha.

Generalnie idea przejścia na napęd 2x powstała z powodu zwiększania liczby zębatek w kasetach, a co za tym idzie liczby dublujących się przełożeń. Przejęta została z napędów szosowych. Dodatkowo dochodzi to tego kwestia zmniejszenia częstotliwości używania przedniej zmieniarki (sprawa istotna np na zawodach), wagi oraz świadomości użytkowników co do stosowania konkretnych przełożeń pod konkretne zastosowania (stąd też głównie używane są bez zawodników oraz bardziej zaawansowanych amatorów). 3x8 było super, 3x9 już za dużo, 3x10 to dla mnie bezsens. 2x9 i 2x10 jest super jeśli znasz swoje możliwości i nie potrzebujesz aż tak dużej uniwersalności, jaką daje Ci napęd 3x9. 

 

Producenci zalecają unikanie jazdy na ostatnich skrajnych przełożeń kasety w przypadku jazdy na środkowej zębatce oraz unikania jazdy na dwóch ostatnich skrajnych przełożeniach kasety w przypadku używania młynka i blatu. Oczywiście dotyczy to korby 3x

 

Przy przebudowie korby 3x na 2x należy właśnie skorygować linię łańcucha aby mniejsze były przekosy. Robi się to przez przesunięcie/skrócenie suportu ok. 5 mm aby przysunąć zębatki do ramy. Stosuje się również różnego rodzaju podkładki lub zmienia kominy między tarczami. Jest sporo sposobów i wybór właściwego uzależniają różne czynniki (np. kształt ramion korby, kształt tylnych widełek, szerokość mufy suportu, itp). generalnie nie jest to trudne i większości przypadków możliwe do wykonania. Jednak wybór korby 2x powinien być przemyślany. To rozwiązanie dla osób jeżdżących w konkretnych warunkach terenowych i znających swoje możliwości fizyczne. W góry nie polecam ;) Trzeba również pamiętać, że jazda na korbie 2x wymaga stosowania kasety z największą zębatką 34 lub 36. Nie polecam 32, bo na ostrzejszych podjazdach może być nieprzyjemnie.

 

Oczywiście istnieje również wersja max. budżetowa czyli wyjęcie bądź to blatu, bądź to młynka i odpowiednie ustawienie przedniej zmieniarki. To, który z nich usuwamy zależy tylko od naszych preferencji, możliwości fizycznych i ukształtowania terenu po którym jeździmy. Z tym, że w tym przypadku nie wykorzystamy zalet zmiany linii łańcucha podczas jazdy na skrajnych przełożeniach. 

 

To tak bardzo ogólnie :) Szczegóły w zależności od konkretów ;)

 

Pozdrawiam

Mariusz

 

Edit: Widzę, że Marcin już Ci odpisał ;)

Edytowane przez qubek_76

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kochany jesteś, wielkie dzięki

 

a co do zastosowania kaset większych od 8 >>> dla mnie jest to chore!

Nie dosyć, że niepotrzebne, zdublowane to jak jeszcze wpływa na obniżenie trwałości napędu!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ostatni raz wyjechalem z domu bez dętki i pompki, 10 kilometrów z buta... w butach szosowych -_- Dobrze, że ciotka mieszka na tej trasie, bo na wieczór bym był ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ostatni raz wyjechalem z domu bez dętki i pompki, 10 kilometrów z buta... w butach szosowych -_- Dobrze, że ciotka mieszka na tej trasie, bo na wieczór bym był ;)

Ja zawsze biorę telefon i jak jest potrzeba to dzwonię po "wóz techniczny " :)


Deus Dona Me Vi

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Ja zawsze biorę telefon i jak jest potrzeba to dzwonię po "wóz techniczny " :)

czyt. żona ?

 

Taka szybka wizja przyszła mi do głowy - Zegarkiclub.pl Team ;)

Edytowane przez Marcinkowski

Marcin

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zadzwoniłbym, ale żona jest na zielonej szkole 150 km od Krakowa :huh:;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mariusz, u jakiego producenta widziałeś korby 2x9? Przeglądałem Shimano, FSA i Truvativa i wszędzie piszą, że dwurzędowe korby są do 10-tki.

 

Jeśli dobrze zrozumiałem Twoją wypowiedź to korby 2 vs 3 zębatki poglądowo wyglądałyby tak (u góry 3 zębatki na dole 2):

 

500vu2T.jpg

 

Odległość między zębatkami korby jest taka sama w 2x10 i 3x10?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z ciekawostek wkleję Wam jak się ustawia przetarg pod konkretną firmę rowerową ;)

Otrzymałem takie oto zaproszenie do przetargu:

Prosimy o podanie ceny zakupu 20 szt. (dwudziestu) rowerów wg. poniższych parametrów technicznych:

 

Charakterystyka:

·           typ roweru: miejski - składany

·           rama składana Alloy 6061

·           widelec: Hi-ten

Napęd:

·           Przerzutka tył: Internal hub 3-s Nexus

·           Manetki: Shimano Nexus 3-s

·           Korby: Lasco alloy 46T

·           Pedały: VP-F55

·           Wkład suportu: Thun Boogie

·           Łańcuch: KMC Z-410

System hamulcowy:

·         Hamulec przód: Tektro 857AL

·         Hamulec tył: Shimano Nexus 3-s

·         Dżwignie hamulca: Tektro CL535-RT

Koła:

·         Piasta przód: Asses AE-641FQ

·         Piasta tył: Shimano Nexus 3-s

·         Obręcze: Weinmann Sphynx

·         Opony: Schwalbe Road Cruiser 20x1,75

·         Rozwmiar koła: 20"

Pozostałe komponenty:

·         Kierownica: Zoom MTB-AL-170

·         Wspornik kierownicy: Zoom FB-AL-308RB

·         Chwyty: Velo VLG-690AD2

·         Łożysko kierownicy: VP-MH-309A

·         Siodło: Velo VL-6105

·         Wspornik sodła: Zoom SP-232AL

·         Bagażnik: Massload MR-554

·         Błotniki: SKS 20x53

·         Podpórka: Atran Velo Moovable

Informacje dodatkowe:

·         Rozmiar ram: 11”

·         Ilość biegów: 3

·         Waga: 12,5 kg

 

Termin dostawy: do dnia 29 maja 2014.

 

Szczyt i skandal ;)


Marcin

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Piotrek,

Z pewnością taką korbę MIAŁO FSA, bo jak kupowałem swoją 2x10 to 2x9 również była w ofercie. O taka: http://www.squidoo.com/2x9-mountain-bike-crankset Możesz również kupić taką: http://allegro.pl/nowe-korby-fsa-afterburner-386-42-27-175-mm-2x9-i4226516310.html Wybrałem 2x10 ponieważ była dużo tańsza.

Widziałem również jakiegoś tańszego Truvativa. Nie pamiętam modelu Coda zawsze miała w swojej ofercie 2x9 i można było coś dopasować z sensowną ilością zębów. I Rotor na zamówienie. Więcej nie szukałem,  bo byłem zdecydowany na FSA.

Niestety producenci forsują napęd 2x10. Dlatego korby 2x9 to rzadkość. Wolą żebyśmy przy okazji zmiany korby zainwestowali w zmianę całego napędu ;)

 

Układ zębatek wygląda dokładnie tak, jak narysowałeś. Chodzi o przesunięcie linii łańcucha. Odległość w 2x10 jest minimalnie mniejsza, bo łańcuch jest cieńszy. Jednak tak jak już pisałem - korba 2x10 bez problemu chodzi z napędem 9sp (przynajmniej korba FSA). To tylko kwestia wyregulowania zmieniarki. Ja dodatkowo wymieniłem przednią na dedykowaną do systemu 2x10. Łańcuch 9sp bez problemu mieści się wewnątrz wózka, nic nie przyciera, wszystko działa idealnie.

 

Edit: Jeszcze zapomniałem, że oglądałem Race Face Turbine 2x9 :)

 

 

Marcin,

Rozumiem, że chodzi o rower składany do transportu. Ale czy mam rozumieć, że chcą abyś poskładał im takie rowery zgodnie z ich specyfikacją? W tym terminie? Czy to specyfikacja jakiegoś konkretnego modelu konkretnego producenta? Bo przecież chyba raczej nikt nie będzie miał takich części na stanie, żeby się wyrobić w tym czasie :/ 

Edytowane przez qubek_76

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Marcin,

Rozumiem, że chodzi o rower składany do transportu. Ale czy mam rozumieć, że chcą abyś poskładał im takie rowery zgodnie z ich specyfikacją? W tym terminie? Czy to specyfikacja jakiegoś konkretnego modelu konkretnego producenta? Bo przecież chyba raczej nikt nie będzie miał takich części na stanie, żeby się wyrobić w tym czasie :/ 

Nie chcą abym poskładał ;)

To specyfikacja wymagana do przetargu. Taką specyfikację (identyczną) oferuje tylko jeden producent. Zapotrzebowanie wysłali prawdopodobnie tylko ot tak sobie bo przetarg już jest rozstrzygnięty tak naprawdę ;)

Złożysz propozycję roweru który będzie miał inne pedały czy sztycę innej firmy i już nie spełniłeś wymogów oferty ;)

Szczyt.


Marcin

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość henio.w

Powiedziałbym klasyka, zresztą nie tylko jeżeli chodzi o rowery...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   1 użytkownik

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.