Tylko o czym innym trochę piszemy - do trwałości skrzyni biegów jeszcze nie doszedłem - ja pisałem o wpływie programu sterującego sposobem pracy skrzyni biegów na trwałość samego silnika. Aktualnie programy są pod cykl wltp i normy - bardzo szybko wbijają wyższy bieg, silnik pracuje często w bardzo niskim zakresie obrotów - zmiana programu skrzyni przyczynia się do poprawy trwałości silnika, może nieznacznie podnieść spalanie ale moim zdaniem i tak na plus dla ekologii, że silnik dłużej wytrzyma...
Szybka podpowiedź AI co powoduje jazda na nie optymalnych (zbyt niskich obrotach):
Jazda na zbyt niskich obrotach (poniżej zakresu optymalnego dla danego silnika) może prowadzić do uszkodzenia kluczowych elementów układu korbowo-tłokowego (panewki, wał korbowy, tłoki, pierścienie), zniszczenia dwumasowego koła zamachowego, problemów z turbosprężarką (nawarstwianie nagaru) oraz zwiększonego zużycia paliwa i silnika w wyniku większych wibracji i obciążeń.
Uszkodzenia silnika
Układ korbowo-tłokowy:
Niskie obroty i duże obciążenie powodują zwiększone obciążenia boczne na tłoki, co prowadzi do ich uszkodzenia i rozszczelnienia. Obciążone są również panewki wału korbowego, co może skutkować ich zużyciem i uszkodzeniem.
Koło dwumasowe:
Wibracje generowane przez dławiący się silnik są przenoszone na dwumasowe koło zamachowe, przyspieszając jego zużycie.
Turbosprężarka:
Przy niskich obrotach, przepływ spalin przez turbosprężarkę jest zbyt mały, aby ją efektywnie napędzić, co utrudnia pracę turbosprężarki, może powodować osadzanie się nagaru i prowadzić do jej zablokowania.
Problemy z dynamiką i spalaniem
Niska moc i dynamika:
Silnik pracujący na zbyt niskich obrotach ma ograniczoną moc i dynamikę, co objawia się problemem z przyspieszaniem.
Większe spalanie:
Mimo niższych obrotów, silnik pracuje mniej efektywnie, co może prowadzić do paradoksalnego wzrostu zużycia paliwa.
Inne negatywne skutki
Nadmierne wibracje:
Dławiący się silnik wpada w silne wibracje, które obniżają komfort jazdy i wpływają negatywnie na elementy układu napędowego.
Zmniejszona sprawność silnika:
Niskie obroty sprzyjają powstawaniu nagaru w silniku i na elementach układu turbodoładowania, co pogarsza pracę jednostki napędowej.