Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
gcze

Casio-dział techniczny

Recommended Posts

WYMIANA SENSORA W CASIO G-SHOCK GWG-1000 MUDMASTER

 

Po wakacjach nad morzem postanowiłem przy okazji zmiany bezela wyczyścić swojego Mudmastera. Okazało się, że włożyłem w to nieco za dużo serca i uszkodziłem sensor. Uszkodzenie polegało na tym, że zegarek pod bezelem, oprócz standardowej wielkości ziarenek piasku, miał również mnóstwo piaszczystego pyłu, który podczas czyszczenia najwyraźniej został wprasowany przez dziurki w blaszce osłaniającej sensor i osiadł na powierzchni sensora. Sensor od strony "klienta" pokryty jest czarną galaretowatą i bardzo kleistą substancją, która oddziela go od czynników świata zewnętrznego, a jednocześnie uszczelnia i oczywiście bardzo dokładnie przenosi ciśnienie, temperaturę i inne parametry. Dotknięcie jego powierzchni potrafi spowodować, że zabezpieczająca sensor smołogalaretka przyklei się do palca i na nim zostanie, trwale uszkadzając sensor.

 

Zachowajcie zatem szczególną ostrożność podczas czyszczenia zegarka po zdjęciu bezela - najprościej podczas mycia zegarka pod kranem położyć palec na perforowanej blaszce osłaniającej sensor tak, aby nie dostała się tam woda pod ciśnieniem, która mogłaby wypłukać zabezpieczenie sensora. Objawem takiego zdarzenia jest komunikat ERR wyświetlany po uruchomieniu wysokościomierza, barometru oraz termometru. Przykład poniżej:0c423e1e99a35c4dc7ac1cdbfeec5e6d.jpg

 

Postanowiłem zatem naprawić zegarek poprzez wymianę sensora. Najpierw zamówiłem odpowiedni element w Zibi, poczekałem nań odpowiednią ilość czasu, aż dopiero wczoraj przysiadłem i zabrałem się do wymiany. Warto zaznaczyć, że ten sam element o numerze części 10500185 lub 10444049 (występuje pod dwoma numerami) stosowany jest praktycznie w każdym zegarku wyposażonym w Triple Sensor, czyli m.in. GW-9400 Rangeman, GWG-1000 Mudmaster, GPR-B1000 Rangeman oraz wielu ProTrekach, m.in. PRG-330, PRG-600, PRG-650, PRW-S6000, PRW-3100, PRX-8000 i wielu innych.

 

Tak wygląda zegarek po zdjęciu paska i bezela:

11b53c94275bc7e5e77e867c678bf2a5.jpga70d91b9e221f01347db97ee3817404d.jpg

 

Zabieramy się zatem do pracy. Najpierw zaczynamy od zdjęcia dekielka. Dekielek mocowany jest za pomocą czterech wkrętów, które odkręcamy wkrętakiem krzyżowym z grotem o oznaczeniu PH00.6c135688fb87bd011eeb0491ac93153a.jpg

 

Wkręty zostały odkręcone, możemy przejść do zdjęcia dekielka:90b3f802c3deebd4e0abbccf438ef26d.jpg

 

Po zdjęciu dekielka ukazuje nam się wnętrze zegarka. Po wewnętrznej stronie dekielka widzimy cztery elementy: dwa zamocowane na stałe oraz dwa, które "przykleiły się" i należy je odczepić. Odczepiamy oczywiście uszczelkę oraz szary element, który służy zabezpieczeniu zamknięcia złącza sensora, żeby nie otworzyło sie podczas dużych wstrząsów. 6499180a1b5fb58b3fede05a6c073f6f.jpg

 

Kolejnym krokiem będzie zdjęcie zabezpieczenia antywstrząsowego wykonanego z materiału o handlowej nazwie Alpha Gel - materiał ten ma bardzo dobre właściwości tłumiące drgania. O ile w zegarkach o wskazaniach stricte cyfrowych zabezpieczenie antywstrząsowe układu elektronicznego nie jest aż tak istotne (w Rangemanie na przykład Alpha Gelu nie znajdziemy), o tyle w zegarku wyposażonym we wskazówki i aż cztery osobne silniki krokowe poruszające każdą wskazówką z osobna możliwie jak najlepsze odizolowanie układu mechanicznego od czynników zewnętrznych jest sprawą bardzo istotną, stąd obecność zabezpieczeń z tego materiału.bebd7d3e617206e095975cc219e94ca9.jpg

 

Teraz zdjemujemy zabezpieczone dwoma wkrętami z gniazdem PH00 dwie blaszki: zewnętrzną w postaci "sitka" zatrzymującego większe zanieczyszczenia, np. ziarenka piasku oraz wewnętrzną, która dociska bezpośrednio uszczelkę sensora:9ae4b5e562662e5a971b00ab1ea12f33.jpg

 

A tak to wygląda z bliska - tutaj jeszcze z założoną uszczelką sensora:f3f8e39a00a93314ed08296ee88bd0ec.jpg

 

A tu już po zdjęciu uszczelki (przepraszam za nieostre zdjęcie):8ce5426edd39c7298a4e1c98ab2c1a17.jpg

 

Kolejnym krokiem będzie otwarcie złącza sensora poprzez podniesienie do pionu plastikowego jasnego zatrzasku. Najłatwiej zrobić to bardzo małym płaskim grotem wkrętaka lub szpilką. Zachowujemy szczególną ostrożność, aby niczego nie uszkodzić:9da36cd367ca7b37a5e703166be9c307.jpg

 

Natępnie wyjmujemy sensor od zewnętrznej strony zegarka. Zwróćcie uwagę na nierównomierną, zmatowioną powierzchnię zabezpieczenia sensora - powód jego uszkodzenia:efc866148075399bda78570ae0a1cecf.jpg39c3223d21afc156ef775a68b0ac93ac.jpg

 

Teraz wyjmujemy z opakowania nowy sensor i wsuwamy od zewnątrz przez otwór z boku koperty. Zachowujemy szczególną ostrożność, aby nie dotknąć gładkiej błyszczącej powierzchni:af2f8b669642d6595e31820ca33bb9e3.jpg

 

Tak wygląda wsunięty w kopertę sensor jeszcze przez założeniem uszczelki:6a28d0d215c886423883a76a6aa72281.jpg

 

A tak już po. Zwróćcie uwagę, że uszczelka nie jest symetryczna - z jednej strony jest gładka, a z drugiej ma pierścieniowe przetłoczenia. Zakładamy ją przetłoczeniami w stronę koperty:f386ccc3a3be3a0539717036459c4997.jpg

 

Natępnie dociskamy ją pierwszą blaszką z dużym otworem. Blaszka ta z boku dużego, widocznego na zdjęciu przelotowego otworu, ma jeszcze małe, okrągłe cechowanie (niestety na zdjęciu przysłoniłem je palcem) - cechowanie idzie "frontem do klienta", czyli mamy widzieć je od zewnątrz:7e5a657a5f0182d93e7abd486da9dfdc.jpg

 

Teraz zakładamy drugą blaszkę z otworami w formie sitka. Zwracamy uwagę, aby dłuższy "wąs" blaszki wsunąć pod metalowy pierścień z oznaczeniem stref czasowych:c57cf9bb2fd948cb5508d86725d7547d.jpg

 

Natępnie przykręcamy obie blaszki zabezpieczające sensor dwoma wkrętami:d07bb6f1fa88d1398776b1af2b6a4b85.jpg

 

Zamykamy zacisk taśmy sensora tak, aby jasny element był w pozycji poziomej, równolegle do płytki PCB:08bcd39b6bb1882da2396ce6dbc5d1b1.jpg

 

Teraz układamy zabezpieczenie antywstrząsowe bardzo precyzyjnie na pleckach modułu. Musimy ułożyć je bardzo dokładnie, żeby wszystko pasowało. Wkładamy również w półokrągłe wycięcie w Alpha Gelu szare zabezpieczenie zacisku taśmy sensora dłuższą wypustką w stronę zacisku. Następnie układamy uszczelkę dekielka w przeznaczonym jej wycięciu w kopercie:f0337557c6d9cba0b384ac82e3bc3f1f.jpg

 

Przy okazji demontażu bezela, który w tym zegarku nie należy do najałatwiejszych, postanowiłem wymienić ozdobną osłonę sensora z oryginalnej dla modelu GWG-1000-1A3 czerwonej...440af47400813d1d1cad61c068d985fc.jpg

 

...na szarą od modelu GWG-1000MH-1A Maharishi:c6a94a72e9d331ab1a9bf325eac209c4.jpg

 

Tak to wygląda po założeniu bezela:65070d0e01f214e35b8ca07611063a1c.jpg

 

Dekielek został już przykręcony, co pozwoliło mi prztestować działanie sensorów - po otwarciu koperty zegarek wyświetla tylko komunikat OPEN i nie są aktywne przyciski ani działania koronką:2ec2edb60b034278546be01125d1e4f3.jpg

 

Jak widzimy, operacja się powiodła, zegarek od razu po włączeniu altimetru wskazał wysokość:91128ce2969c6417cf35580c0a847b49.jpg

 

Pozostaje nam już tylko założyć pasek. Najpierw zabezpieczamy go sztyftami:c54a402c0e9ea3cc92fe0a4f5c59e02c.jpg794bb2252441366bde1c13a2f60a98f0.jpg

 

Następnie mocujemy "skrzydełka":779c16b41f30969dfcd7e650f32cc14d.jpg

 

I przykręcamy z powrotem wkręty paska. Zwracamy uwagę, aby nie zapomnieć założyć cienkich podkładek z tworzywa, które zapewniają odpowiedni poślizg łba wkręta: 2d780f16774ad8c99104a162f9d665f1.jpg639f07aeb05390facb66345b9506e74d.jpg

 

Teraz już możemy z powrotem cieszyć się w pełni sprawnym Mudmasterem. :)9a40f8debf80e96b01368d48118d3c9b.jpg58023ecb6554b78fc8a062396773de49.jpg

Edited by TomG80

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dobra robota :)

No ale następnym razem nie psuj gluta ;)

Dziękuję. Teraz to już o tym wiem. A dzięki temu wiedzą również wszyscy pozostali. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dziękuję. Teraz to już o tym wiem. A dzięki temu wiedzą również wszyscy pozostali. :)

Temat był wałkowany z Risemanem w czasie jeszcze jego świetności :) Edited by tomaliusz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Temat był wałkowany z Risemanem w czasie jeszcze jego świetności :)

Jak Riseman przeżywał swoje czasy świetności, to ja na zegarki wołałem jeszcze "tik-tak"... ;)

 

Poza tym w Ryśku, o ile dobrze kojarzę, wymiana sensora przebiega nieco inaczej, bo tam sensor jest zintegrowany z płytką drukowaną, a tutaj (i w innych Triple Sensor) jest to osobny element wpinany w płytkę przez złącze. Mam jednak nadzieję, że pozostali Użytkownicy nie będą potrzebowali tej wiedzy w praktyce, tylko będą mogli sobie przeczytać i pooglądać jedynie z ciekawości. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gluta i, ja uszkodzilem w GDF-100-4ER chyba ze 4 lata temu i teraz już uważam.


Pozdrawiam 
Marcin/kornel91 
 

Adriatica, Boldr, Casio ,Citizen, Corgeut, Deep Blue, Hamilton, Nethuns, Oceanx, Phoibos, Zelos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panowie zadam pytanie blachę jak w GG 1000 ustawić dobrze temp aby był realny wynik?

Temat wałkowany setki razy. Zdjąć zegarek, odłożyć na pół godziny, aż nabierze temperatury otoczenia, odczytać wartość. Koniec, kropka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam. Panowie mam pytanie - czy ktos spotkal sie z problemem blokowania przyciskow w GWG 1000? Raz na jakis czas raz Comp raz Alti (czesciej Comp) po nacisnieciu nie odbija - zostaje wcisniety i blokuje zegar... Przewaznie mija mu to po wizycie na basenie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Normalna sprawa, w miarę używania tak się dzieję że względu na system uszczelek. Zegarek zaprojektowany do działania w trudnych warunkach.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myslalem, ze wlasnie z racji tych podwojnych uszczelek cos takiego nie bedzoe mialo miejsca... No i z przyciskami po lewej stronie zegarka nic sie nie dzieje... Poza tym, gdy przycisk nie odbija, to nie dzialaja zadne inne wlacznie z podswietleniem, nie sprawdzalem tylko koronki ale nastepnym razem sprawdze. Pozdro i dzieki za info.

 

Wysłane z mojego EML-L29 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam. Wszystkich. Pytanko. W moim GA-100, padła bateria (chyba) bo nic nie działa, czarne ekraniki nic nie pokazują nawet po wciskaniu przycisków, więc pora na jej wymianę. I teraz pytanie czy zrobić to samemu (czy warto, czy jest to jakieś skomplikowane ?), czy zlecić to fachowcowi. Czy ktoś pomoże jak to zrobić ?

Dzięki.

Pozdrawiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Generalnie nic trudnego. Jest kilka filmow na YouTube. Jednak samemu ciezko zachowac wodoszczelnosc w zegarku - a masz go jeszcze pewnie na gwarancji. Szukaj fachowca - najlepiejbz certyfikatem casio albo wysylaj do serwisu - troche drozej ale sorawdza i test szczelnisci zrobia. Pozdro.

 

Wysłane z mojego EML-L29 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Generalnie nic trudnego. Jest kilka filmow na YouTube. Jednak samemu ciezko zachowac wodoszczelnosc w zegarku - a masz go jeszcze pewnie na gwarancji. Szukaj fachowca - najlepiejbz certyfikatem casio albo wysylaj do serwisu - troche drozej ale sorawdza i test szczelnisci zrobia. Pozdro.

 

Wysłane z mojego EML-L29 przy użyciu Tapatalka

 

No właśnie, już nie jest na gwarancji, ale to nie ważne bo to nie o to chodzi, ważne właśnie tak jak powiedziałeś, iż dobrze by było po wymianie zrobić test szczelności, tylko gdzie takowego szukać w Kraku.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja z dalekiej polnocy jestem Wiec co do Krakowa, to niestety nie pomoge... U mnie tez takich fachowcow jak na lekarstwo - ostatnio wysylalem zegar przez TimeTrend i nawet nie trwalo to jakos specjalnie dlugo. Popytaj jednak na forum - ludziska na pewno cos wiedza i pomoga. Narka.

 

Wysłane z mojego EML-L29 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

W Krakowie serwis ZIBI jest w Time Trend w CH Zakopianka-nie wiem czy pewny. :)

PS. poszperałem jeszcze trochę- jest jeszcze serwis ELKA ul. Krowoderska 9 ;)

Edited by cichy81

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam. Mam jeszcze jedno pytanie - co do tego nieszczesnego przycisku Comp. w moim chipopotamie. Zaczalem mu sie dosc intensywnie przygladac i zauwazylem jeszcze jedna zaleznosc - po kazdorazowym zamoczeniu zegara, gdy chwile odczekam a nastepnie zaczynam naciskac przyciski, to wszystkie one po nacisnieciu odbijaja w taki dosc plynny, dynamiczny sposob - nawet Comp. Jednak w porownaniu do pozostalych, przy naciskaniu Comp slychac taki bardzo charakterystyczny dzwiek - chlupanie, jakby naciskanie przycisku ubinalo wode znajdujaca sie pod nim....?! Przycisk dziala i wyglada w normalny sposob do czasu chlupania tej wody. Potem zaczyna odbijac coraz wolniej i slabiej a gdy chlupanie cichnie przycisk wyglada jak by byl caly czas delikatnie wcisniety. Pozostale 3 mocniej odstaja od tej blyszczacej tuleji w ktora wchodza. Pozdro.

 

Wysłane z mojego EML-L29 przy użyciu Tapatalka

 

Wysłane z mojego EML-L29 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ewidentnie musi się dostawać woda pod przycisk. Najlepiej byłoby rozebrać i obejrzeć, albo przesmarować olejem/smarem silikonowym.


..."Wszys­tko jest możli­we. Niemożli­we po pros­tu wy­maga więcej cza­su"... Dan Brown

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tez tak mysle... Pakujecw pudelko i wysylam do serwisu - od czegos jest gwarancja. Moze na nowy wymienia?

 

Wysłane z mojego EML-L29 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy zmieniał ktoś pasek w G-Shock G-7800? Zastanawia mnie, czy w przypadku paska teleskop powinien wchodzić jeszcze w tuleję stalową. Tak jest to zrobione w wersji tego zegarka ze "skórzanym" paskiem, jednak po zaaplikowaniu tulejki mam wrażenie, że pasek w miejscu mocowania na teleskopie klinuje się o kopertę bardziej, niż wersja z oryginalnie założonym paskiem plastikowym. Sam pasek nie ma w zestawie metalowej tulei, tę pożyczyłem od paska skórkowego.

 

EDYTA:

Ok, już chyba znalazłem odpowiedź. Na Pacparts nie ma w modelach z paskiem plastikowym tulei w zestawieniu elementów, są zaś w spisie dla modeli z paskami skórzanymi. Tulejki wyjęte, "przegubom" jest znacznie luźniej. Teraz zakres ruchu na zawiasie jest zdecydowanie większy.

Edited by clusca

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam, mam problem z przekręconym gwintem śrubki mocującej od spodu pasek do gwn 1000. Przy zmianie bezela i paska, mimo tego że uważałem, gwint został przekręcony. Na razie wszystko trzyma się razem, ale mam obawy że przy dłuższym użytkowaniu pasek może luzować śrubę. Czy jest na to jakaś rada, poza wymianą koperty? 4dcf3f19f1b1c7ea04f14485039c8bf2.jpg

 

Wysłane z mojego BLA-L29 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.