Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
roberto266

Nasze Budziki

Recommended Posts

Niestety nie, myślę, że to "Francuz" po opisach na tylnym deklu.

 Na werku nie ma nic :(

Obstawiam późne lata 20/30 ????, =Cyferblat mi pasuje = duże cyfry z lumą i wskazówki z lumą też ????

Ale nie mam katalogów, by to bardziej dokładnie określić..

 Podobne zresztą do JAZ (pierwszy model D z roku 1920)

 

UWAGA:

 to tylko moje skojarzenie !!!!!

 

mój jaz1.jpg

Edited by mkl1

Pozdrawiam Mirek

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minut temu, mkl1 napisał(-a):

Niestety nie, myślę, że to "Francuz" po opisach na tylnym deklu.

 Na werku nie ma nic :(

Obstawiam późne lata 20/30 ????, =Cyferblat mi pasuje = duże cyfry z lumą i wskazówki z lumą też ????

Ale nie mam katalogów, by to bardziej dokładnie określić..

 Podobne zresztą do JAZ (pierwszy model D z roku 1920)

 

UWAGA:

 to tylko moje skojarzenie !!!!!

 

mój jaz1.jpg

 

Faktycznie wskazówki i indeksy charakterystyczne dla tego okresu. Wielu producentów je stosowało. Obstawiam na Japy Freres.

Edited by kasiaMF
Brak wpisu

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, kasiaMF napisał(-a):

Obstawiam na Japy Freres.

 Chciałbym 😁, by tak było, ale nie mam "materiału porównawczego"

 

Edited by mkl1

Pozdrawiam Mirek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzisiejsze nabytki

Kienzle i Junghans

 

Junghans W 231 i data produkcji 07 L, po lewej stronie na dole. Z tego typu nóżkami i tarczą jest model w katalogu z 1949 r. 

 

https://junghansarchiv.de/fileadmin/pdf/1949_02/1949_02_0005_Grossuhr.pdf

Oznacza to, że odczyt daty: lipiec 1950 r. jest prawidłowy.

Pod lupą widać, że to nie 0 jest  a 9

Pozdrawiam. Marek

20210803_140442[1].jpg

20210803_140452[1].jpg

20210803_153204[1].jpg

20210803_153319[1].jpg

Edited by Marek Szajerka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Krucha hipoteza. Widział ktoś werki oznaczone XLIX albo LI itd?


Pozdrawiam

Piotr

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

W  zamieszczonym  przez  Pana  katalogu  werk  W 231  nie  odpowiada  kolorowi obudowy  jakie byly -niebieska ,zielona,czerwono-brazowa  i  niklowana.Wskazowki  tez  nie  za  bardzo pasuja...Ale  budzik fajny.To  musi  byc  inny  model  z  inego  katalogu-roku.Ja  moge  sie  mylic ale  sprawdzic  warto.

Edited by janekp

Znane są tysiące sposobów zabijania czasu,ale nikt nie wie, jak go wskrzesić.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, Marek Szajerka napisał(-a):

Dzisiejsze nabytki

Kienzle i Junghans

 

Junghans W 231 i data produkcji 07 L, po lewej stronie na dole. Z tego typu nóżkami i tarczą jest model w katalogu z 1949 r. 

 

https://junghansarchiv.de/fileadmin/pdf/1949_02/1949_02_0005_Grossuhr.pdf

Oznacza to, że odczyt daty: lipiec 1950 r. jest prawidłowy.

Pod lupą widać, że to nie 0 jest  a 9

Pozdrawiam. Marek

 

 

 

 

 

Czyli nie 7 miesiąc roku, tylko 97 miesiąc. Jak on się nazywa?

No i czy to jest L, czy I. Bo jeżeli I to moze to być budzik z szopki w Betlejem darowany przez jednego z mędrców, Iuvenisioannesa.


Pozdrawiam

Piotr

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zdobycz nie byle jaka🙂 krew się pewno lała strumieniami ,w postaci gotówki oczywiście😁 Fajny....

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, tarant napisał(-a):

 

Czyli nie 7 miesiąc roku, tylko 97 miesiąc. Jak on się nazywa?

No i czy to jest L, czy I. Bo jeżeli I to może to być budzik z szopki w Betlejem darowany przez jednego z mędrców, Iuvenisioannesa.

To jest po prostu numer katalogowy danego budzika. Można się o tym dowiedzieć , czytając np. katalog z 1940 r.

 

https://junghansarchiv.de/fileadmin/pdf/1939-1940_04/1939-1940_04_full.pdf

 

Jest to o samo, jakby napisać zamiast 97 l odpowiednio 97/50. W konkluzji nie jest to data a numer katalogowy modelu. Z mojej strony takie sprostowanie postu. Kolega mógł mnie sprostować, podając, że to jest numer katalogowy konkretnego modelu.

Pozdrawiam. Marek

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuty temu, Marek Szajerka napisał(-a):

To jest po prostu numer katalogowy danego budzika. Można się o tym dowiedzieć , czytając np. katalog z 1940 r.

 

https://junghansarchiv.de/fileadmin/pdf/1939-1940_04/1939-1940_04_full.pdf

 

Jest to o samo, jakby napisać zamiast 97 l odpowiednio 97/50. W konkluzji nie jest to data a numer katalogowy modelu. Z mojej strony takie sprostowanie postu. Kolega mógł mnie sprostować, podając, że to jest numer katalogowy konkretnego modelu.

Pozdrawiam. Marek

 

Tego nie wiedziałem, aczkolwiek i to jest hipotezą. Czy na werkach nabijano numery katalogowe kompletnych zegarów?

Nie otrzymałem natomiast odpowiedzi na pytanie odnośnie takiego osobliwego datowania.

5 godzin temu, tarant napisał(-a):

Krucha hipoteza. Widział ktoś werki oznaczone XLIX albo LI itd?

 

Stąd sarkazm i antyczne nazwisko producenta (chyba poprawnie je skleciłem)...


Pozdrawiam

Piotr

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Może to głupie pytanie, ale czy na podstawie katalogów nie można sprawdzić w jakich zegarach stosowano werk W 231, potem  sparwdić "kod produkcji" czy się mniej więcej zgadza?

 

Nie posiadam katalogów, bo może bym prześledził..

 Skoro katalogi podają takie szczegóy jak występujące kolory, czy inne detale...

 

Edited by mkl1

Pozdrawiam Mirek

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minut temu, mkl1 napisał(-a):

Może to głupie pytanie, ale czy na podstawie katalogów nie można sprawdzić w jakich zegarach stosowano werk W 231, potem  sparwdić "kod produkcji" czy się mniej więcej zgadza?

 

Nie posiadam katalogów, bo może bym prześledził..

 Skoro katalogi podają takie szczegóy jak występujące kolory, czy inne detale...

 

 

Jak nie posiadasz. Są dostępne, podawałem ze dwa razy link do archiwów Junghansa. Trochę tam jest bałaganu i osobliwie zeskanowano część katalogów, ale materiał jest ogromny.


Pozdrawiam

Piotr

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wiesz mam trochę .. "wyrywkowo" zapisanych..

 Nadal zbieram te Junghansowe które pokazuje @Marek Szajerka.. 

Wiesz zbieram te pdf-y .... i mam kilka. może w wolnej chwili pochylę się  wyszukując histori W 231 :)

 

BTW

Generalnie brakuje mi tzw. wzorów werków do starych miniaturowych budzików..


Pozdrawiam Mirek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeszcze o tej mojej pomyłce w datacji. Zasugerowałem się tym, że w innych na tych werkach była data u góry a tu nie ma. Dlatego przyjąłem, że ten na dole indeks to rok produkcji, zapisany cyfra rzymską. Przykładowo Europa też stosowała w kółku zarówno cyfry rzymskie i arabskie jednocześnie, tylko odwrotnie, (miesiące rzymskie, rok arabskimi).

Na zdjęciach dwa w 231 z lutego 1940 r. i różne oznaczenia, tak jak różne są młoteczki. Drewniany tam gdzie zwykle jest  W 231 ma W   L.

20210524_170142.jpg

20210524_164555.jpg

DSC07655.JPG

20200106_141126 — kopia.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

No i chyba to tak jest. Na drugim z werków nie wybito numeru, pewnie też 231. Pozostały litery W (Wecker albo Werk) oraz L (Leisetic/Leise Tick - "cichocykający"). Czy mechanizm był produkowany dłużej niż tabela wskazuje, czy wykorzystano stare zapasy - nie wiadomo.

 

415689006_Screenshot2021-08-03at23-38-10Junghans_Kaliberlistepdf.thumb.png.88ec1cfc6500b9e64b50034a3dc5376f.png


Pozdrawiam

Piotr

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Swoją próbą datacji Junghansa z lat 40-50 nie chciałem niczego prowokować. Wyłonił się                     z tego wątek nanoszenia numerów katalogowych przez firmę Junghans.

Takim przejrzystym przykładem jest budzik Cottage III, z numerem katalogowym 253.

Jest on umieszczony w ofercie katalogowej z 1893 r., s. 72 w katalogu.

https://junghansarchiv.de/fileadmin/pdf/1893_04/1893_04_full.pdf

Na plecach jest też napisane ołówkiem 15/II 07.

Sprawdzałem, czy ten model jest w opublikowanych katalogach z 1907 i 1908 r. Nie znalazłem modelu, może coś przeoczyłem.

Jest natomiast pod tym samym numerem w katalogu z 1898 r, s.  45.

https://junghansarchiv.de/fileadmin/pdf/1898_02/1898_02_full.pdf

W ofercie z 1903 r. Cottage III tez jest pod tym samym numerem.

W ofercie z 1906 r. jest identycznie

Oznacza to jedno, że nie można pisać o tym egzemplarzu, że jest z konkretnego roku. Data 15.02. 1907 wyznacza dla niego konkretna ramę czasową, uchwytną w opublikowanych przez firmę Junghans katalogach. Są to lata 1893 – 1907 dla logo z ośmioramienną gwiazdą.

Dla modelu z pięcioramienna gwiazdą nie znam numeru, ponieważ nie ma tego budzika opublikowanym katalogu z 1889 r. Następny katalog z 1893 r. dotyczy już logo z ośmioramienną gwiazdą

https://junghansarchiv.de/en/?tx_kesearch_pi1[filter][2]=&tx_kesearch_pi1[filter][3]=1889&tx_kesearch_pi1


=3&tx_kesearch_pi1[resetFilters]=0&tx_kesearch_pi1[sortByDir]=&tx_kesearch_pi1[sortByField]=&tx_kesearch_pi1[sword]=&cHash=94c4b924c06097fd999de75c7df32572

Wg ówczesnych katalogów logo z gwiazdą pięcioramienną obowiązywało od 1888 r. a z ośmioramienną od 1890 r.

Cottage III różni się od modelu z pięcioramienna gwiazdą długością wahadła. Z tego wynika, że sa jakieś różnice konstrukcyjne między tymi modelami. Nie używam dla tego wcześniejszego modelu żadnej nazwy ponieważ nie wiem jak się nazywał.

W opisie pod rysunkiem Cottage III podawane są numery 252 i 253. Przy numerze 252 jest zawsze pominięte słowo Wecker.

Pozdrawiam. Marek

Fot. 1 - 2. Cottage III. Na plecach numer katalogowy 253.

fot. 3-4. Budzik Junghans z pięcioramienna gwiazdą.

5. Cottage III i budzik z pięcioramienna gwiazdą. wizualna różnica w długości wahadeł. obydwa budziki sprawne.

20201230_160048.jpg

20201230_160750.jpg

20201203_170119.jpg

20201203_170238.jpg

20210801_220855[1].jpg

Edited by Marek Szajerka
korekta i uzupełnienie informacji

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzień dobry,  

większe gabarytowo zegary są mi bliższe, ale od czasu do czasu znajdę w swoich zbiorach coś co mnie zaskoczy. Poniżej zdjęcie ostatnich znajdków budzikowych. Szkoda tylko, że każdy ma jakiś feler... Orientujecie się w kwestii datowania tych cudaków 😀

20210805_114231.jpg

20210805_114245.jpg

20210805_114251.jpg

20210805_114255.jpg

20210805_114304.jpg

20210805_114310.jpg

20210805_114315.jpg

20210805_114323.jpg

20210805_114938.jpg

20210805_114944.jpg

20210805_114952.jpg

20210805_115007.jpg

20210805_115017.jpg

20210805_115026.jpg

20210805_115033.jpg


Pozdrawiam Paweł

Share this post


Link to post
Share on other sites

W zasadzie każdy z tych nieszczęśników  ma datowanie wybite na werku ,ale ogólnie to co cię w nich zaskoczyło?

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minut temu, mechanik napisał(-a):

W zasadzie każdy z tych nieszczęśników  ma datowanie wybite na werku ,ale ogólnie to co cię w nich zaskoczyło?

Zaskoczyło mnie to, że w ogóle mam takie coś u siebie 😀 Co do datowania faktycznie poszukam na płytach (Dziękuję za podpowiedź). Może kiedyś znajdę czas, żeby je wskrzesić. 


Pozdrawiam Paweł

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mauthe, zapewne okres międzywojenny. Mój egzemplarz tak wygląda. Na płycie nie ma żadnych indeksów. Widać też obok Mauthe mechanizm podróżnego Kienzle

20200306_195900.jpg

20200306_195949.jpg

20200303_132306.jpg

20200303_133737.jpg

DSC05873.JPG

DSC05875.JPG

Edited by Marek Szajerka

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 3.08.2021 o 21:10, mechanik napisał(-a):

Zdobycz nie byle jaka🙂 krew się pewno lała strumieniami ,w postaci gotówki oczywiście😁 Fajny....

Wnuk z lat 50 pozdrawia dziadka . Dotarł wczoraj, prosto od zegarmistrza.

20210804_161543.jpg

20210804_161557.jpg

20210804_161619.jpg

20210804_202240.jpg

20210804_202219.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.