Sprawę mechanizmu jeszcze powałkuję (może Forum jakoś to zniesie).
Owszem, Avigation BigEye to zegarek, który rzeczywiście udał się marce Longines (już miałem napisać "jak mało który", ale nie chciałem się za bardzo narażać kolegom). W obydwu wersjach, czarnej i "Titanium Petrol Blue" (ach, te nazwy... po polsku "tytan naftowy", jak jakiś Shell albo Gazprom). Wcześniej zadałem „pytanie do przyjaciela" w sprawie werku, bo nie potrafiłem znaleźć potwierdzenia domniemanego L688.5.
Longines na firmowej stronie podaje, jak zwykle skąpo i bez nadmiaru szczegółów, samo tylko oznaczenie "L688". Informacji tej towarzyszą dane o częstotliwości 28 800/h czyli 4 Hz i rezerwie chodu ok. 66 h (do tego ostatniego parametru wrócę za chwilę). W każdym razie, jeśli ktokolwiek wytropił werk L688.5 w tytanowym BigEye, to raczej nie na podstawie ogólnodostępnych materiałów firmowych. Mam tu poniżej kilka linków, które wprowadzają (albo utrwalają) zamieszanie z tym oznaczeniem.
Portal „Fratello” https://www.fratellowatches.com/longines-starts-2021-strong-with-the-avigation-bigeye-titanium-watch wiosną 2021 r. podał, że w Avigation BigEye Titanium pracuje mechanizm L688.2 o częstotliwości 28 800/h z rezerwą chodu 54 h. Te same nieprawdziwe dane powtarza wiele innych źródeł, np. "Revolution watch" https://revolutionwatch.com/longines-avigation-bigeye-titanium albo polski „CH24” https://ch24.pl/hands-on-longines-avigation-bigeye-w-tytanie-zdjecia-live-dostepnosc-cena. Łukasz Doskocz w tekście pt. „Longines Avigation BigEye w tytanie” również pisze o L688.2 z rezerwą chodu 54 h (poza tym, że tytułowe wyrażenie „w tytanie” wyszło Łukaszowi raczej średnio, trochę jak zardzewiały „passacik be-piąteczka w dyzlu”, pokonujący właśnie swą ostatnią drogę z osiedlowego garażu na szrot). W ramach pastwienia się nad nieszczęsnym Łukaszem zauważę jeszcze, że jego tekst ukazał się półtora roku po premierze tytanowego BigEye. Autor miał więc do dyspozycji znacznie więcej źródeł, niż tylko promocyjny pakiet prasowy, i mnóstwo czasu na sprawdzenie danych mechanizmu.
Trzeba jednak przyznać, że dane L688.2 o częstotliwości 28 800/h i z rezerwą chodu 54 h są prawdziwe. Z tym, że nie dla wersji Titanium Petrol Blue lecz dla wcześniejszego Big Eye z czarną tarczą (też świetny projekt, tylko inny). Większość tekstów nt. wersji Titanium powstała w 1. kwartale 2021 r. kiedy zegarek miał premierę światową, więc nie można wykluczyć, że na początku również w tym modelu stosowano werk L688.2. Byłoby to trochę słabe, ale nigdy nie wiadomo, może takie były początkowe plany marki Longines. Z drugiej strony, wszystkie znane mi portale zgodnie i od początku informowały o krzemowej sprężynie balansu, niezależnie od innych szczegółów dotyczących mechanizmu.
A tutaj, na stronie "Horbiter" https://www.horbiter.com/en/longines-avigation-bigeye-titanium-watch-hands-on napisali, że jednak L688.5. Niekiedy spotyka się oznaczenie L688.5 z informacją, że rezerwa chodu miałaby wynosić 54 h. Kiedy wśród rzekomych parametrów BigEye Titanium pojawia się ta liczba, wtedy od razu widać że całość jest nieprawdziwa (bezmyślnie przepisana z jakiegoś "papirusu A", który może kiedyś zostanie odkryty). Rezerwa chodu w tym zegarku zdecydowanie przekracza 60 godzin, sprawdziłem. A może Longines we własnych materiałach wystrzega się tego oznaczenia, bo L688.5 oficjalnie nie istnieje?