Skocz do zawartości
Szukaj w
  • Więcej opcji...
Znajdź wyniki, które zawierają...
Szukaj wyników w...
News will be here
Gość

Pogadajmy o samochodach :-)

Rekomendowane odpowiedzi

14 godzin temu, vvv napisał(-a):

... dobrze, że miejsce parkingowe nawet szerokie...

 

 

Ale za niskie, panie, za niskie... Ja bym tam moim maleństwem nie wjechał. 

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 3.08.2023 o 15:57, Tommaso napisał(-a):

24071790_racetracker_22112505_3547582.thumb.jpg.bc795678a77e1c7848fa5219d6dfffb1.jpg

Po miesięcznej banicji w końcu mogę skomentować. Świetne foto.

Tomek muszę zapytać z ciekawości. Na torze hamujesz lewą czy prawą ? :)

W dniu 22.08.2023 o 22:42, zielony.m napisał(-a):

Ja za to idealnie się wpisuje w trend popularności, zawsze podążam za modą ;)



2a4cdf6dfc1518c6bf3de5527bbe5392.jpg

Wysłane z mojego NE2213 przy użyciu Tapatalka
 

Ciekawy garaż będziesz miał. Czekam na nowości za miesiąc?

Edytowane przez Autor1984

"Człowiek tyle jest wart, ile warte są sprawy, którymi się zajmuje." Marek Aureliusz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ciekawy garaż będziesz miał. Czekam na nowości za miesiąc?
Rzuci Ci się w oczy, bo będzie kolejne jedyne na mieście xD

Wysłane z mojego NE2213 przy użyciu Tapatalka


SPRZEDAM: Omega Ploprof, Panerai Luminor 217, Breguet 7097 Tradition, Rolex GMT, Omega Globemaster, Omega Speedy Tokyo, Hermes H08, Bvlgari Octo 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Będę wytężał wzrok. Naprowadź choć kapkę. Ostatnio goniłem Tributo, tzn goniłem tak od 0 - 30 :D


"Człowiek tyle jest wart, ile warte są sprawy, którymi się zajmuje." Marek Aureliusz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, Autor1984 napisał(-a):

Po miesięcznej banicji w końcu mogę skomentować. Świetne foto.

Tomek muszę zapytać z ciekawości. Na torze hamujesz lewą czy prawą ? :)

Prawą na razie, lewą nie mam jeszcze właściwego wyczucia, ale się uczę.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, Tommaso napisał(-a):

Prawą na razie, lewą nie mam jeszcze właściwego wyczucia, ale się uczę.

Może w przyszłym roku razem się udamy, ktoś pewnie jeszcze da się namówić.

 


"Człowiek tyle jest wart, ile warte są sprawy, którymi się zajmuje." Marek Aureliusz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, Autor1984 napisał(-a):

Może w przyszłym roku razem się udamy, ktoś pewnie jeszcze da się namówić.

 

A czym pojedziesz, wybrałeś już auto?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Powiedzmy, że jestem ukierunkowany.

Jeżeli chodzi o tor, to na pewno wynajmę samochód. Wspominałem również o tym Pawłowi @SzefSzefow, w przypadku leasingu, wynajmu - bezpieczniej wynająć coś na miejscu. Zwłaszcza, że jestem kierowcą typu od A do B.


"Człowiek tyle jest wart, ile warte są sprawy, którymi się zajmuje." Marek Aureliusz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No właśnie, z tym Nordschleife to sprawa nie jest jasna, bo ma ona status drogi publicznej, szczególnie jeśli mówimy o tourist drives

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 minuty temu, Tommaso napisał(-a):

No właśnie, z tym Nordschleife to sprawa nie jest jasna, bo ma ona status drogi publicznej, szczególnie jeśli mówimy o tourist drives

Niby tak, ale wiadomo jak to jest z ubezpieczalniami. Jak zaliczyłem dzwona w XC90 i wstępnie oceniono szkody na 200k to się zgarbiłem, po dokładnej analizie i ocenie jedyne 140k zł.


"Człowiek tyle jest wart, ile warte są sprawy, którymi się zajmuje." Marek Aureliusz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
8 minut temu, Autor1984 napisał(-a):

Powiedzmy, że jestem ukierunkowany.

Jeżeli chodzi o tor, to na pewno wynajmę samochód. Wspominałem również o tym Pawłowi @SzefSzefow, w przypadku leasingu, wynajmu - bezpieczniej wynająć coś na miejscu. Zwłaszcza, że jestem kierowcą typu od A do B.

 

4 minuty temu, Tommaso napisał(-a):

No właśnie, z tym Nordschleife to sprawa nie jest jasna, bo ma ona status drogi publicznej, szczególnie jeśli mówimy o tourist drives

 

 

U mnie ubezpieczenia dzialaja, do tego jako wlasciciel, nie mialbym raczej problemu w przypadku wypadku, ale... moze faktycznie szkoda samochodow 🤔


Sprzedam: De Bethune DB25WS1, Richard Mille RM11-03 Titanium, PP 5980/1A

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, SzefSzefow napisał(-a):

 

 

 

U mnie ubezpieczenia dzialaja, do tego jako wlasciciel, nie mialbym raczej problemu w przypadku wypadku, ale... moze faktycznie szkoda samochodow 🤔

Jasne, że szkoda. Wystarczy śledzić kanały Mishy, L'argusa, czy Vittela by uświadomić sobie, że nawet jeśli jedziesz poprawnie, to ktoś może odwinąć niezły numer, złapiesz brud i banda.


"Człowiek tyle jest wart, ile warte są sprawy, którymi się zajmuje." Marek Aureliusz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
4 minuty temu, SzefSzefow napisał(-a):

 

U mnie ubezpieczenia dzialaja, do tego jako wlasciciel, nie mialbym raczej problemu w przypadku wypadku, ale... moze faktycznie szkoda samochodow 🤔

 

M3 jest po to stworzone 🤷‍♂️

 

Ja generalnie nie jadę tam na wariata, jak widzę, że ktoś przesadza, to go puszczam, a jak nie mam 100% pewności, że bezpiecznie wyprzedzę, to nie wyprzedzam. IMO tu nie chodzi o czasy, tylko o przyjemność z jazdy

Edytowane przez Tommaso

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
4 minuty temu, Tommaso napisał(-a):

 

M3 jest po to stworzone 🤷‍♂️

 

Ja generalnie nie jadę tam na wariata, jak widzę, że ktoś przesadza, to go puszczam, a jak nie mam 100% pewności, że bezpiecznie wyprzedzę, to nie wyprzedzam. IMO tu nie chodzi o czasy, tylko o przyjemność z jazdy

Jest taki kanał Auto Addiction - ciekawie się dzieje jak popada ;)


"Człowiek tyle jest wart, ile warte są sprawy, którymi się zajmuje." Marek Aureliusz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
18 minut temu, Tommaso napisał(-a):

 

M3 jest po to stworzone 🤷‍♂️

 

 

M3 to jest stworzone po to, by kusić i mnie też skusiło. Ale jak trzeci raz wyleciałem z drogi, to wreszcie do mnie dotarło, że 600-konne auto to nie jest zabawka dla emeryta i trzeba się z nim pożegnać. Co prawda to, na które czekam będzie miało 830 KM, ale to już inna bajka - napęd na 4 koła, spora waga, brak manualnej skrzyni, a tak konkretniej to brak jakiejkolwiek skrzyni, bo ma tylko pierwszy (i ostatni) bieg. Niestety ciągle nie wiadomo kiedy go odbiorę - NC jest jednym z ośmiu stanów, gdzie Rivian nie może otworzyć swego "centrum serwisowego" i sprawa się oddala. Dziś dostałem od nich takiego maila:

 

We previously shared that you could expect your delivery window estimate this August. As we continue planning the roll out of a Rivian Service Center in your area, we need more time to understand when that site will be ready to support your vehicle's delivery and ongoing service needs. For now, we're leaving your Account Page set to "Processing estimate".

While we know this is not the news you were hoping to hear, we are working hard to provide Rivian owners with a complete ownership experience. Vehicle support infrastructure is key to providing the level of service owners deserve. Our team will continue to explore ways to expedite the development of this infrastructure in order to get your R1T to you sooner.

As a reminder, your current estimate is based on your configuration as of July 30, 2023. We plan to refresh delivery windows every three months, with your next estimate planned for October.

Thank you for your patience. We look forward to providing more information as soon as we can.

Tony Caravano
Head of Rivian Customer Engagement

 

 

m3.jpg

Edytowane przez hiob

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
45 minut temu, Autor1984 napisał(-a):

Będę wytężał wzrok. Naprowadź choć kapkę. Ostatnio goniłem Tributo, tzn goniłem tak od 0 - 30 :D

 

2000-2010, mam nadzieję, że pomogłem


SPRZEDAM: Omega Ploprof, Panerai Luminor 217, Breguet 7097 Tradition, Rolex GMT, Omega Globemaster, Omega Speedy Tokyo, Hermes H08, Bvlgari Octo 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Teraz, zielony.m napisał(-a):

 

2000-2010, mam nadzieję, że pomogłem

Zdecydowanie.


"Człowiek tyle jest wart, ile warte są sprawy, którymi się zajmuje." Marek Aureliusz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Hiob, Twoje M3 i moje to dwa zupełnie inne auta, różnią się właściwie wszystkim. Jeździłem M3 manual Twojej generacji, ale fabrycznym 420 KM i to auto to był narowisty potwór, przy 600 KM jeszcze trudniej jeździć po drogach publicznych, a zawieszenie w tym nie pomaga, bo skutecznie pozbawia Cię plomb w zębach. Moje M3 przy nim to potulna owieczka, napęd AWD, cywilizowany automat i zawieszenie bezproblemowo nadające się do codziennej jazdy czyni z niego kompletnie inne auto.

Edytowane przez Tommaso

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
10 minut temu, hiob napisał(-a):

 

M3 to jest stworzone po to, by kusić i mnie też skusiło. Ale jak trzeci raz wyleciałem z drogi, to wreszcie do mnie dotarło, że 600-konne auto to nie jest zabawka dla emeryta i trzeba się z nim pożegnać. Co prawda to, na które czekam będzie miało 830 KM, ale to już inna bajka - napęd na 4 koła, spora waga, brak manualnej skrzyni, a tak konkretniej to brak jakiejkolwiek skrzyni, bo ma tylko pierwszy (i ostatni) bieg. Niestety ciągle nie wiadomo kiedy go odbiorę - NC jest jednym z ośmiu stanów, gdzie Rivian nie może otworzyć swego "centrum serwisowego" i sprawa się oddala. Dziś dostałem od nich takiego maila:

 

We previously shared that you could expect your delivery window estimate this August. As we continue planning the roll out of a Rivian Service Center in your area, we need more time to understand when that site will be ready to support your vehicle's delivery and ongoing service needs. For now, we're leaving your Account Page set to "Processing estimate".

While we know this is not the news you were hoping to hear, we are working hard to provide Rivian owners with a complete ownership experience. Vehicle support infrastructure is key to providing the level of service owners deserve. Our team will continue to explore ways to expedite the development of this infrastructure in order to get your R1T to you sooner.

As a reminder, your current estimate is based on your configuration as of July 30, 2023. We plan to refresh delivery windows every three months, with your next estimate planned for October.

Thank you for your patience. We look forward to providing more information as soon as we can.

Tony Caravano
Head of Rivian Customer Engagement

 

 

Trochę kaszana.

Szkoda, że elektryki opanowują Świat, piękna"benzynowa" motoryzacja dla przeciętnego Kowalskiego stanie się nieosiągalna.

Edytowane przez Autor1984

"Człowiek tyle jest wart, ile warte są sprawy, którymi się zajmuje." Marek Aureliusz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, Tommaso napisał(-a):

...a zawieszenie w tym nie pomaga, bo skutecznie pozbawia Cię plomb w zębach...

 

Nie było tak źle. Nie był to Citroen C5, ale komfort nie był wiele gorszy, niż w 328 F30, oczywiście, jeśli się nie włączyło wszystkich sportowych ustawień. 

 

2 godziny temu, Autor1984 napisał(-a):

Trochę kaszana.

Szkoda, że elektryki opanowują Świat, piękna"benzynowa" motoryzacja dla przeciętnego Kowalskiego stanie się nieosiągalna.

 

Ja co prawda już niemal siedem lat temu w Radiostradzie w Radiu Kraków wymądrzalem się na temat nieuchronnego końca tradycyjnej, spalinowej motoryzacji, ale teraz już nie jestem takim optymistą...  Przede wszystkim kiedy oni zdążą z tą infrastrukturą? Już teraz są olbrzymie problemy w USA na Zachodnim Wybrzeżu, gdzie jeździ sporo elektryków. Ładowarki są zepsute, kolejki bywają po kilka aut, co zamienia się w godziny czekania...

Elektryk to dobry pomysł na miejskie auto - i tak je używamy w naszym domu. Ale żeby to działało, to trzeba mieć inne auto do dalszych wyjazdów i trzeba mieć własny dom. Ale co z ludźmi mieszkającymi w blokach? Będą spuszczać z okien przedłużacze? Będą całą noc pilnować kabli, by złomiarze ich nie wycięli? 

I co z tymi 10-letnimi samochodami? Benzyniak/diesel jak ma 10 lat to ledwo dotarty. nasze 328 ma właśnie tyle i auto jest jak nowe, a nasz melex ma 9 lat i choć mamy bardzo udany egzemplarz, to widać, że za jakieś 5 lat trzeba będzie dziada odwieźć na junk yard, bo zasięg mu się tak zmniejszy, że stanie się bardzo niepraktyczną zabawką. Stare benzyniaki mogą jechać do Meksyku, na Ukrainę, do Afryki, ale tam nikt nie kupi starego elektryka, bo po co? Więc trafią na szroty, przyczyniając się tylko do jeszcze większego kryzysu zanieczyszczeń środowiska.

Dlatego myślę, że politycy zaczną niedługo przesuwać tę datę zakazu rejestracji nowych aut salinowych. Pierwszy krok w Wyoming już zrobiony... Głosowali nad prawem, by zabronić rejestracji nowych elektrycznych aut w 2035 roku. Niestety prawo nie przeszło, ale może przejdzie w przyszłych latach. :D 

Tu moja audycja w Radiostradzie:  

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
6 godzin temu, hiob napisał(-a):

 

Nie było tak źle. Nie był to Citroen C5, ale komfort nie był wiele gorszy, niż w 328 F30, oczywiście, jeśli się nie włączyło wszystkich sportowych ustawień. 

 

 

Ja co prawda już niemal siedem lat temu w Radiostradzie w Radiu Kraków wymądrzalem się na temat nieuchronnego końca tradycyjnej, spalinowej motoryzacji, ale teraz już nie jestem takim optymistą...  Przede wszystkim kiedy oni zdążą z tą infrastrukturą? Już teraz są olbrzymie problemy w USA na Zachodnim Wybrzeżu, gdzie jeździ sporo elektryków. Ładowarki są zepsute, kolejki bywają po kilka aut, co zamienia się w godziny czekania...

Elektryk to dobry pomysł na miejskie auto - i tak je używamy w naszym domu. Ale żeby to działało, to trzeba mieć inne auto do dalszych wyjazdów i trzeba mieć własny dom. Ale co z ludźmi mieszkającymi w blokach? Będą spuszczać z okien przedłużacze? Będą całą noc pilnować kabli, by złomiarze ich nie wycięli? 

I co z tymi 10-letnimi samochodami? Benzyniak/diesel jak ma 10 lat to ledwo dotarty. nasze 328 ma właśnie tyle i auto jest jak nowe, a nasz melex ma 9 lat i choć mamy bardzo udany egzemplarz, to widać, że za jakieś 5 lat trzeba będzie dziada odwieźć na junk yard, bo zasięg mu się tak zmniejszy, że stanie się bardzo niepraktyczną zabawką. Stare benzyniaki mogą jechać do Meksyku, na Ukrainę, do Afryki, ale tam nikt nie kupi starego elektryka, bo po co? Więc trafią na szroty, przyczyniając się tylko do jeszcze większego kryzysu zanieczyszczeń środowiska.

Dlatego myślę, że politycy zaczną niedługo przesuwać tę datę zakazu rejestracji nowych aut salinowych. Pierwszy krok w Wyoming już zrobiony... Głosowali nad prawem, by zabronić rejestracji nowych elektrycznych aut w 2035 roku. Niestety prawo nie przeszło, ale może przejdzie w przyszłych latach. :D 

Tu moja audycja w Radiostradzie:  

 

Świetna audycja Piotrze(jeszcze mam trochę minut do końca), jesteś bardzo zorientowanym człowiekiem w świecie motoryzacji.

 

Co do przesunięć dat. Będzie tak samo jak z urządzeniami transportu bliskiego w Polsce.

"co z ludźmi mieszkającymi w blokach? Będą spuszczać z okien przedłużacze? Będą całą noc pilnować kabli, by złomiarze ich nie wycięli? "

A kto się będzie tym przejmować? Będą może dwie ładowarki, kilka w garażach podziemnych, a ludzie niech się martwią.

Sceny jak w serialu "Kiepscy" gdy Paździoch z Ferkiem biegli w tym samym czasie do "prywatnej publicznej toalety" - "Panie ja byłem pierwszy, a Panu się chce, zawsze kiedy mi się chce"...

 

W euro kołchozie i innych zaczadzonych lewacką ideologią łbach można forsować wszystko - technologia elektryczna w pojazdach to tak jak wspomniałeś w audycji nic skomplikowanego w stosunku do silników spalinowych, a więc oszczędność i zwiększanie dochodu firm. Pisałem już o tym. Sądzę, że euro posłowie i politycy za wielkiej wody, zaiste otrzymują wsparcie od anonimowych darczyńców i gęgają z "określonego klucza".

Większość pelikanów to łyka, bo dziś przeciętny student nie ma zielonego pojęcia dlaczego pory roku się zmieniają, mało tego nie zna historii Świata więc nie zdaje sobie sprawy, że w okresach np Kredy panował iście tropikalny klimat. Wg szacunków poziom oceanów na Ziemi był wówczas wyższy o 200m niż obecnie. Natomiast już w późnym Eocenie i praktycznie całym Oligocenie nastąpił spadek temperatury. Wpływ na to, wg analiz miał spadek dwutlenku węgla.

 

Tego nie wiem, ale prawdopodobnie przodkowie Ewy Kopacz musieli być wyjątkowo skuteczni rzucając w dinozaury kamieniami. W ten oto sposób ubito ich na tyle dużo, że poziom dwutlenku węgla spadł i zaczął się okres chłodniejszy. Spadł, bo dinozaury już nie zionęły odorem ;) Takich mamy polityków - to mniej więcej ich poziom, to czego wymagać od tych co na nich głosują... Uwierzą w każdą narrację.

 

Dziś cały Świat wodzi za nos wykorzystywany przez odpowiednie gremia nieuk i leń śmierdzący z Norwegi; mówiąc o tym jaki to dwutlenek jest straszny i jak nas udusi.

Mnie uczono, że dwutlenek węgla to niezbędny element fotosyntezy, mający wpływ na powstanie niezbędnych substancji odżywczych dla roślin.

Podejrzewam jednak, że większość dzisiejszej młodzieży nie ma zielonego pojęcia czym jest centrum galaktyki i dlaczego układ słoneczny porusza się ruchem spiralnym w okół jego jądra. Gdyby to wiedzieli, to może by znaleźli analogię do układu słonecznego i ruchu planety w okół słońca.

 

Ciekawe gdzie będą składować zużyte baterie i panele 🤔

 

 


"Człowiek tyle jest wart, ile warte są sprawy, którymi się zajmuje." Marek Aureliusz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, Autor1984 napisał(-a):

 

Ciekawe gdzie będą składować zużyte baterie i panele 🤔

 

 


Na księżycu 


 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, Autor1984 napisał(-a):

 

 

Ciekawe gdzie będą składować zużyte baterie i panele 🤔

 

 

 

To jest jedyna rzecz, którą naprawdę nie trzeba się martwic, poza częściami plastikowymi wszystko da się odzyskać. 


SPRZEDAM: Omega Ploprof, Panerai Luminor 217, Breguet 7097 Tradition, Rolex GMT, Omega Globemaster, Omega Speedy Tokyo, Hermes H08, Bvlgari Octo 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Póki co fakty są takie (dane z końca 2022 i 2023 r.):

- 30% mieszkańców miast mieszka w domach a reszta w blokach (przy czy małe miejscowości mocno podbijają te statystyki)

- średnia cena auta nowego to 175k PLN, a mediana aut używanych to 30k PLN, czyli połowa aut na rynku jest warta mniej niż 30k PLN

- najtańsze elektryki takie jak Dacia Duster Spring to cena 120k PLN a Fiat 500e 140k PLN

- średnia wieku auta w Polsce to 14 lat, ale mediana to już 17 lat, czyli połowa aut w kraju ma 17 lat lub więcej (dane od ubezpieczycieli, więc auta jeżdżące)

 

U mnie na osiedlu już 10-11% podjazdów to kombo: spalinowy/hybrydowy SUV + mały elektryk (Smart, 500e), ale to nadal bardziej fanaberia właścicieli (moda, komfort) niż z powodu oszczędności. Trudno uzasadnić oszczędnością fakt ceny 180k za 500e w topowej wersji, gdzie topowa benzynowa 500-tka to 100k. 80k różnicy w cenie nawet gdyby prąd był za darmo przez cały okres eksploatacji zwróci się po przebiegu 200-250 kkm, czyli średnio za 10-15 lat. Przez ten ktoś kupi kolejne nowe 2-3 elektryki "z oszczędności". 😉 

 

Temat jest medialny, ale póki co to pieśń przyszłości. Nierealny do 2035 r. w Polsce obojętnie o czym i jak będą głosowali. I to nie ze względu na infrastrukturę ładowarek tylko siłę nabywczą złotówki.

 

Edytowane przez memento mori

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
6 godzin temu, Autor1984 napisał(-a):

Świetna audycja Piotrze(jeszcze mam trochę minut do końca), jesteś bardzo zorientowanym człowiekiem w świecie motoryzacji.

 

Dzięki

 

Cytat

Wg szacunków poziom oceanów na Ziemi był wówczas wyższy o 200m niż obecnie. Natomiast już w późnym Eocenie i praktycznie całym Oligocenie nastąpił spadek temperatury. Wpływ na to, wg analiz miał spadek dwutlenku węgla...

 

Problemem nie jest to, że klimat się zmienia, tylko że się zmienia tak szybko. Mnie najbardziej przekonuje to, że jak byłem dzieciakiem, czyli jakieś 55 lat temu, zawsze na podwórku pod blokiem mieliśmy lodowisko. Cieć polewał trawnik wodą, bandy się robiło z odgarniętego śniegu i zwykle ten lód wytrzymywał co najmniej dwa miesiące. W ostatnich latach, nawet w tych najsroższych zimach, nie wytrzymałby dwóch tygodni.

 

Jednak rozwiązaniem nie są elektryczne samochody, zwłaszcza, gdy np. Niemcy zamykają swoje atomowe elektrownie. Dopóki cały świat nie pozamienia tych węglowych na atomowe, to elektryki niewiele zmienią. Nadzieją na przyszłość są elektrownie plazmowe, deuterowe, ale na razie udaje się tę plazmę utrzymać przez kilkadziesiąt sekund, parę minut, więc do elektrowni tego typu mamy jeszcze dobre kilkadziesiąt lat. 

 

Cytat

Mnie uczono, że dwutlenek węgla to niezbędny element fotosyntezy, mający wpływ na powstanie niezbędnych substancji odżywczych dla roślin.

 

Jednak gdy jest go za dużo, rośliny go nie zużyją i nadmiar zostaje w atmosferze. To już raczej fakt i trudno z nim dyskutować. Natomiast rozwiązanie tego problemu - to już inne zagadnienie. Na pewno nie jest tym rozwiązaniem "niemiecka droga", czyli zakaz rejestracji samochodów spalinowych, forsowanie elektryków przy równoczesnym zamykaniu elektrowni atomowych. 

Inną sprawą jest też norweskie podejście do problemu. Pełna hipokryzja - kraj bogaty do obrzydzenia, bo ma olbrzymie zasoby ropy i bez żadnych skrupułów tę ropę sprzedaje komu się da, równocześnie na lewo i prawo pokazując jacy to oni są eko, przodownicy w elektryfikacji itd.  Nawiasem mówiąc moja eM Trójeczka miała norweski kompresor, ale jak spotkałem w Charlotte Norwegów, którzy przylecieli odwiedzić fabrykę BMW w Spartanburgu, to powiedzieli mi, że instalowanie tych kompresorów w ich ojczyźnie jest nielegalne... 

 

Cytat

 

Ciekawe gdzie będą składować zużyte baterie i panele 🤔

 

 

 

4 godziny temu, Lawnowerman napisał(-a):


Na księżycu 

 

Inaczej mówiąc w biednych afrykańskich, azjatyckich i południowo-amerykańskich krajach, gdzie się zatrudni 10-letnie dzieci, by na wysypiskach śmieci szukały rzadkich i toksycznych metali, by je sprzedać za miskę ryżu, czy innych patatów. 

 

 

 

2 godziny temu, zielony.m napisał(-a):

 

To jest jedyna rzecz, którą naprawdę nie trzeba się martwic, poza częściami plastikowymi wszystko da się odzyskać. 

 

Odzyskać się da, tylko jakim kosztem? Widziałeś jak to teraz wygląda? 

 

 

1 godzinę temu, memento mori napisał(-a):

Póki co fakty są takie (dane z końca 2022 i 2023 r.):

- 30% mieszkańców miast mieszka w domach a reszta w blokach (przy czy małe miejscowości mocno podbijają te statystyki)

- średnia cena auta nowego to 175k PLN, a mediana aut używanych to 30k PLN, czyli połowa aut na rynku jest warta mniej niż 30k PLN

- najtańsze elektryki takie jak Dacia Duster Spring to cena 120k PLN a Fiat 500e 140k PLN

- średnia wieku auta w Polsce to 14 lat, ale mediana to już 17 lat, czyli połowa aut w kraju ma 17 lat lub więcej (dane od ubezpieczycieli, więc auta jeżdżące)

 

I to jest tykająca bomba zegarowa. Za 20-30 lat średni wiek auta w Polsce i innych byłych demoludach będzie wynosił 20-30 lat, bo przecież nikt mieszkający w bloku nie sprowadzi sobie 15-letniego elektryka, który będzie miał 50% zasięgu, padnie zupełnie  za kolejne 5 lat, a w międzyczasie i tak nie da go rady ładować. 

 

Cytat

 

U mnie na osiedlu już 10-11% podjazdów to kombo: spalinowy/hybrydowy SUV + mały elektryk (Smart, 500e), ale to nadal bardziej fanaberia właścicieli (moda, komfort) niż z powodu oszczędności.

 

 

Myślę, że nie jest to typowe osiedle, prawda? Na osiedlu, na którym ja się wychowałem, w Krakowie, 95% aut to pojazdy kupione jako używane, a dziś mają średnio po 20 lat.  Pozostałe 5% to nowsze benzyniaki, ale ani elektryka, ani hybrydy to ja tam w ogóle nie widziałem. 

Edytowane przez hiob

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.