Skocz do zawartości
Szukaj w
  • Więcej opcji...
Znajdź wyniki, które zawierają...
Szukaj wyników w...
News will be here
roberto266

Nasze Budziki

Rekomendowane odpowiedzi

Poltik ruszył.

Dzięki Yodkowi oczywiście.

 Dostałem brakującą sprężynkę zapadki i jest :)

 wyglądał tak:

 

IMG_1426.JPG

IMG_1428.JPG

 

teraz trochę lepiej:

 

IMG_1452.JPG

IMG_1449.JPG

IMG_1451.JPG

 a chodzi sobie tak:

 

Edytowane przez mkl1

Pozdrawiam Mirek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pięknie ożywiony, tyka tak radośnie, aż miło słuchać 😊😀😀

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Tobie.... i to dwa razy :)

Raz , że zacząłem szukać na tagu Poltika, by był dawcą...

Dwa, podesłałaś mi nieszczęsną spreżyknę.( tak raczej trudno dorobic ( przynajmniej ja nie miałem pomysłu by to zrobić szybko i dobrze...)

 


Pozdrawiam Mirek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tez podzielam opinię Yodek. Jak dobrze odczytałem datę produkcji IV/70, to jest z czwartego kwartału 1970 r.

Gratuluje i pozdrawiam. Marek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję 😀


Pozdrawiam Mirek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 11.03.2021 o 14:54, LESKOS napisał(-a):

Są dwa podstawowe typy tarcia występujące w zegarach - toczne i ślizgowe.  W przekładni z zębnikiem latarkowym występuje tarcie ślizgowe, w zębnikach frezowanych tarcie ślizgowe NIE WYSTĘPUJE. Jest tarcie toczne . Tarcie toczne  to opór ruchu występujący przy toczeniu jednego ciała po drugim. Występuje np. pomiędzy elementami łożyska tocznego, między oponą a nawierzchnią drogi. Zwykle tarcie toczne jest znacznie mniejsze od tarcia ślizgowego występującego między ciałami stałymi. Płaszczyzny zębów zębnika i koła TOCZĄ SIĘ PO FRAGMENTACH PŁASZCZYZN. Zobacz jaki kształt mają zęby w przekładni frezowanej ...

Mnie łatwiej jako inżynierowi .... :D

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nic dodać, nic ująć . Tu jest ten rodzaj pierwszej prawdy, z tych dwóch ... czyli  "cysto prowda"  👍 ;)


Czasem lepiej powiedzieć coś, nie mówiąc NIC!  🤔

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
11 godzin temu, Arek_Win napisał(-a):

OOoo :D  Dzięki , że znalazłeś na forum ten temat !

Wszystko tam omówione i wyjaśnione . Sadzę , że obecnie , to wszystko wyjaśnia i ,,młodsi" koledzy wyciągną z tego to , co dla nich najważniejsze .

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przyczynek do dyskusji o kołach zębatych - animacja.  Niebieska strzałka wskazuje (mówiąc kolokwialnie) punkt styku zębów, a co za tym idzie, punkt, w którym siła jest przyłożona, a zarazem gdzie moc jest przenoszona. Przy precyzyjnie wykonanych zębach straty powodowane tarciem są zminimalizowane niemal do zera.

220px-Involute_wheel.gif

 

 

Edytowane przez Markd

Najmilsza chwila poranka - Atlaś, Poljot czy Delbanka?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Takie moje większe budziki i małe :)

 

IMG_1460.JPG

IMG_1462.JPG

 

 a tu torchę o JAZ z 1920 roku

 

Edytowane przez mkl1

Pozdrawiam Mirek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Proponuję narysować szablon ze zdjęć na s. 159. Na zdjęciach ewolucja budzików w pigułce. Ok 150 lat przemysłowej produkcji budzików  na jednej półce. Gratulacje.

Pozdrawiam. Marek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Prośba o pomoc w naprawach budzików (to chyba wpisuje się w ten wątek) Pewnie niektóre pytania banalne, ale.. spytam.

 

1. Czy gdzies można znaleźć spis śrubek stosowanych w Poltikach? Chodzi mi  o to, żebym wiedział co zamawiać w hurtowniach internetowych. W zasadzie taki spis przydał by się do wszystkich  marek, od Poltika przez Slavę, vitazia, swvani  aż po Ruhlę. 

 

2. Problem zawleczki triskeliona w Poltikach  (chodzi mi o zawleczki do kół na osi chodu, takie które mają trzy łapki i blokują ruch wsteczny osi w stosunku do koła)  . Te zawleczki są niemal takie jak na kołach osi dzwonka. Czy można je ptrzekładać? Robił ktoś  to? Czy po jakimś czasie spadają/? Da się?

 

3. Problem pękniętych sprężyn chodu. Jak najlepiej? Skracać i robić nowy otwór, zaginać je i zahaczać wzajemnie czy zanitować? Jeśli nitować to z czego robić nity?

 

4. Problem zawsze zagubionch kluczyków do nakręcania. Trafiłem na gościa co ma ich sporo, ale trzeba mu podać numery/rozmiar/wielkość. Nie wiem. Jakie były rozmiary tych kluczyków w poszczególnych mechanizmach? 

 

5. Problem brakujących "szpilek" blokujących włos. Można to gdzieś kupić? z czegoś dorobić? Dorobiłem z mosiądzu, ale są do niczego.

 

6. Czy jest gdzieś dokładny opis, jak się prostuje i naprawia włos? Jak go ułożyć, wyregulować i tak dalej. Poziom - początkujący ale zawzięty. 

 

7. dlaczego nie wolno stosować nakrętek stalowych, a wyłącznie mosiężne? Te nakrętki tylko trzymają płyty lub mocują mechanizm do obudowy. Nie przenosą znaczących obciążeń. 

 

8. Wolne wnioski.


Najmilsza chwila poranka - Atlaś, Poljot czy Delbanka?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No Kolego :)

Pytań a pytań.

1) nie wiem, bo nigdy nie szukałęm. Jak trzeba to dobieram ze złomków, albo dorabiam.

2)  kwestia sprężystości i rozmiaru...

3) Zależy gdzie pęknięta.

 Jeżeli w środku, czasem można się pokusić o znitowanie ( odpuścić oba końce ,  nawiercić, znitować) ALE to rozwiązanie tymczasowe, zanim nie znajdziemy nowej spreżyny.

Jeeli uleciało blisko osi bębna, lub przy mocowaniu w bęnbie, to odpuścić, wykonać odpowiedni otwór i spróbować nawinąc.

 czasami działa, ale czasami pęka dalej i tak , ąz będzie za krótka :)

 Nowa sprężyna lepsza..

4. szukać... bo niektóe mają gwint lewy, a niektóre prawy.

 często to M2,5 L lub M2,5 (czasami M3 L, P

5 ) kluba w rękę i doszlifować stożek.. Trochę prób , raczej zegarmistrz robi to sam, lub zleca uczniowi..

6 ) na forum są opisy.

 proste, ale trzeba cierpliwości i spokojnej ręki..( rąk..)

image.jpeg.8720043ab7f3ae740624e5f48b5b5d06.jpeg

image.thumb.jpeg.76169df20ec916caf50c13dc34e8f280.jpeg

 to mój stary "wynalazek"

 teraz wykorzystuję ławeczkę i podkładam kartkę papieru, by było widać włosy.

 ( są specjalne szklane podstawki do tego celu, ale ja nie mam... :(

 7 - bo redzewieją :)  ???

8.

😎 tu każdy coś doda ....

......a zegarmistrzowie mnie zlinczują :) za durne odpowiedz/opowieści....

 Powodzenia

 

Edytowane przez mkl1

Pozdrawiam Mirek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Noo ,, lincz " już czeka 🤣

A przy okazji poproszę, o spis zestawu części dla budzików Japy Freres... fajnie by było, jakby był namiar, na hurtownię części zapasowych..... no bęben ze sprężyną, kompletny balans wraz z śrubo-łożyskami. 

Ach ah :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
4 godziny temu, PM1122 napisał(-a):

no bęben ze sprężyną, kompletny balans wraz z śrubo-łożyskami. 

 A nie możesz podebrać z  Mira, czy innego POLTIKA??

trochę podtoczyc, trochę postrugać i już :) :) ..

 Katalog musisz napisać sam i założyć hurtownię... kasa się sypnie odrazu :)

Edytowane przez mkl1

Pozdrawiam Mirek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

:D:D  AAaaa :D:D

Tu nie o kasę chodzi ......... tu , sama radość płynie z naprawiania ! :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
10 minut temu, PM1122 napisał(-a):

tu , sama radość płynie z naprawiania !

Wiesz, ja naprawawiam dla naprawienie, bo tak, potem często zegar, zegarek poprostu jest... tak , jakby mniej ciekawy :(

Ja nie widzę różnicy, czy to SUEpeR GB, czy inny JAPY, czy POLTIK, jeżeli uszkodzony, staram się naprawić..a potem?? na półkę,  lub do szafki.....

 

 ...a tak serio to "buksy" czyli łożyskownie może sprubować dobrać z jakiegoś wymiarowo odpowiedniego trupka, nawet inne j marki..

Sądzę, że te elementy mogły być kupowane,

Edytowane przez mkl1

Pozdrawiam Mirek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z tymi śrubkami to wcale nie jest takie głupie. Przykładowo, mosiężne nakrętki trzymające płyty w Poltikach mają rozmiar  M2.5

Wystarczy podać tę wartość i dostaniesz, co trzeba. Podobnie inne. 


Najmilsza chwila poranka - Atlaś, Poljot czy Delbanka?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Taki "katalog" do poltików to musiałby zrobić kolekcjoner, który ma prawie wszystkie typy i z różnych roczników.

 Piszesz, że nakrętka M2,5. W moim "dużym" Poltiku jest M3 na ten przykład, a żeby było śmieszniej "pod klucz "6" a nie 5 :)

Może takie akurat zaopatrzeniowiec zdobył?? a innych nie bylo?

 ( to "byli inne czasy " )


Pozdrawiam Mirek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No widzisz. Już coś wiemy. M2.5 oraz M3. Zawleczka mocująca mechanizm od strony tarczy to chyba 2mm. Ale może 2.2mm? I ten specyficzny kształt. 

A te trzy śrubki mocujące dekiel do Slavy? Setkę, może dwieście bym kupił, tylko nie znam oznaczenia. Pomiar suwmiarką będzie niewiarygodny. Jak żyć, Panie, jak żyć?


Najmilsza chwila poranka - Atlaś, Poljot czy Delbanka?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ile Ci wychodzi?

 bo nie chce mi się mierzyć..

 Jutro najwyżej wezmę narzynkę i przymierzę, al tak na moje oko, to M1,5 ? a może ulubione  M1,2 ?

Edytowane przez mkl1

Pozdrawiam Mirek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mam kilka miniaturowych Politików i te 3  śrubki mocujące dekiel do mechanizmu są różne choć wyglądają identycznie ☺️.

 

Edytowane przez Yodek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
13 minut temu, Markd napisał(-a):

Setkę, może dwieście bym kupił, tylko nie znam oznaczenia.

Po co Ci tyle?

Będziesz 30 Slav  naprawiał?

 

 co do nakrętek mosiężnych, to na twoim miejscu kupił bym nakrętki M2 , a potem w miarę potrzeb przegwintowywał na M 2,5, lub M3 :)

 

 

Edytowane przez mkl1

Pozdrawiam Mirek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

 

13 godzin temu, mkl1 napisał(-a):

Po co Ci tyle?

Będziesz 30 Slav  naprawiał?

 

Nawet więcej.

 

Co do przegwintowywania - Paczka 100 sztuk nakrętek mosiężnych M2.5 kosztuje 12 zł plus przesyłka. Namierzyłem w sklepie modelarskim. Myślę, ze inne podobnie. Szkoda czasu na gwintowanie. 

Edytowane przez Markd

Najmilsza chwila poranka - Atlaś, Poljot czy Delbanka?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.