Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Lamela

Stowarzyszenie
  • Content Count

    286
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

346 Entuzjasta zegarmistrzostwa

About Lamela

  • Rank
    Przyjaciel Klubu

Informacje o profilu

  • Płeć
    Mężczyzna

Recent Profile Visitors

1044 profile views
  1. Zazdroszczę tym, co będą. Tym razem nie pojadę - jakieś dwa tygodnie temu miałem wypadek, właśnie na Dolnym Śląsku. Cztery lawety, trzy straże, dwa radiowozy, karetka - oglądałem to jak film, który mnie nie dotyczy. Cudem wszyscy wyszliśmy z tego bez szwanku, czego się nie da powiedzieć o samochodzie (prawie nowym) no i pewnym urazie psychicznym. Na dłuższy czas będę pozbawiony pojazdu (mam tylko tymczasowo zastępczy), nie wspominając o pewnej niechęci do siadania za kierownicę. Życzę wszystkim miłego spotkania 🙂.
  2. To idzie zsynchronizować, tylko zależy od typu mechanizmu bicia. Jezeli grzebieniowy - trzeba przestawić wskazówkę godzinową na wskazanie odpowiadające ilości aktualnie wybijanych godzin. Jezeli zapadowy - trzeba wyzwolić ręcznie bicie (można wyczuć taką dźwigienkę przy mechanizmie pod tarczą lub przy kole zapadowym) aż się zsynchronizuje. Foto mechanizmu by wyjaśniło...
  3. Coraz atrakcyjniejszy. Jedynie z ostatnich projektów trochę mnie ten czerwony wycinek torowiska jakoś razi. Jeżeli miałbym wybierać - z czcionką pornwatch i czerwoną XX na godzinie ósmej. Oczywiście, czarna tarcza. Też jestem bliski zapisania się.
  4. Dziękuję wszystkim za ciekawe spotkanie. Czekam na kolejne, mam wszak u Romana długi 🙂. Jerzy
  5. Proszę o 1 szt. ścienny. Przelew i adres wysyłam dzisiaj
  6. Widziałem to w Zegarowni. Podoba mi się (a raczej mojej żonie - to dla niej o tym myślę). Jaka byłaby cena i dostępność, jako dla forumowicza ? Czy ewentualnie przysługuje prawo do zwrotu, gdyby nie pasował ?
  7. Planuję dotrzeć w sobotę na 9.00 do hotelu Trojak, ale to droga z Warszawy, a więc może się zdarzyć jakiś poślizg. Będę zobowiązany za jakiś kontakt telefoniczny, aby w wypadku opóźnienia móc poinformować i uzgodnić kolejne miejsce spotkania. Mój numer 501988251 Jerzy
  8. Kolejna Eureka u mnie gości. Jest to już druga z krótkim mechanizmem, ale tym razem z obudową typu "baloon". Polowałem na taką lata temu, ale wtedy znacząco mnie przebili. Tym razem (to było latem) konkurencja była mniej czujna i liczna 🙂. Skrzynka w dobrym stanie, wymagała tylko drobnych zaprawek retuszerskich, mycia i woskowania (dzięki dla Piotra za szkolenie). Mechanizm kompletny, chętny do życia, tylko strasznie zakurzony - ale tu kompletne spa, począwszy od szczoteczki do kurzu, przez mycie, polerowanie i oliwienie działa cuda. Nawet balans napędowy wyważyłem I już hula, aż miło, chociaż inny trzeba było wygryźć z ekspozycji - małżonka umie liczyć (zegary, a kasę też...😏). IMG_0287.MOV IMG_0282.MOV
  9. Proszę o dopisanie do listy, nocleg sobota / niedziela Pozdrowienia, Jerzy Holli (lamela)
  10. Jak masz jeden zegar, to pewnie raz na 10 lat będzie wymagał serwisu. Jak masz 100 - to pewnie co miesiąc któryś ci zdechnie. Statystyka jest brutalna... Tym razem padło na chronometr GUB Glashutte, u mnie od 10 lat pracowicie wypełniający normy awarii. Taki dość pechowy ☹️. Najpierw w 2015 wymieniałem pęknięte cięgło bębna wyrównawczego, potem po ilku latach pękła sprężyna, a teraz znowu, po ledwie 10 latach pracy pękło cięgło fusee. Ciekawostka - nie podczas nakręcania (i tak jest zabezpieczone zastawką maltańską), ale pod koniec drugiego dnia pracy, jak wskazywała rezerwa chodu. Ponownie szukam takiego cięgła - może ktoś ma w starych zasobach ? Parametry wymiarowe, jakie kiedyś wynotowałem to taśma stalowa Sandvik 0,26 x 0,76 x 730 mm. Ponieważ trzasnęło na samym końcu więc bez szkody dla rezerwy chodu pewnie by można naprawiać (zakuć / zgrzać od nowa), ale sam raczej nie mam takich możliwości technologicznych. Może ktoś pomóc ?
  11. Witam Kolegę,

    Lata temu (to było w grudniu 2015) otrzymałem od Ciebie cięgło do chronometru GUB Glashutte, jak na zdjęciu z Twojego postu

    post-22241-0-18238500-1449230575_thumb.jpg.4085947db82cc67f68e6e54320a7606f.jpg

    Zainstalowałem, działało latami - aż do wczoraj. Cięgło pękło tuż przy haku, tym z lewej strony. Teoretycznie można by wydobyć resztkę i zakuć / zgrzać od nowa ale obawiam się że moje możliwości warsztatowe nie zapewnią pewności i trwałości połączenia, a nagłe zerwanie może napsuć sporo w mechanizmie. Miałeś wtedy kilka cięgieł, jak widzę - może któreś się ostało - z chęcią odkupię. A tak z ciekawości - to pękło nie podczas nakręcania, co można by łatwo wytłumaczyć , tylko pod koniec drugiego dnia pracy, jak wskazywała rezerwa chodu.

  12. Dołączyłem do zacnego grona wielbicieli Telavoxa. Fascynuje mnie własna, bardzo ciekawa konstrukcja mechanizmu zegarowego z niejako hybrydowym napędem elektrycznym i wykonana z materiałów niezbyt często spotykanych w zegarmistrzostwie (płyty z rezoteksu - skutek ograniczeń wojennych). Pierwszy raz spotkałem się z rozwiązaniem, że przekładnia chodu napędzana jest pośrednio przez mechanizm bicia. Silnik elektryczny napędzający przekładnię bicia po jej wyzwoleniu jednocześnie nakręca sprężynę w bębnie przekładni chodu o rezerwie około jednej doby. W rezultacie, przy stałym podkręcaniu sprężyny, moment napędowy jest stabilny i praktycznie niezależny od napięcia baterii, co bywa wadą większości zegarów elektrycznych. Dodając do tego wiszący balans termokompensacyjny zawieszony na nici podobnej do roczniaków - rozwiązania takie pozwalają oczekiwać niezłej dokładności. Ciekawostką, osiągniętą niejako przy okazji jest sygnalizacja wyczerpania baterii – zegar przestaje wtedy bić, ale jeszcze przez dobę będzie chodził oczekując na jej wymianę. Mój egzemplarz, model 5080, ma numer mechanizmu S 12747, jest najprawdopodobniej z początku lat 40 - tych. https://youtu.be/55oftNHJwnI
  13. To było świetne spotkanie. A Żamberk - pierwsza klasa, będę tam musiał się jeszcze wybrać z wnukami, już pieją oglądając filmy 🙂
  14. Będę samochodem, u mnie też będą miejsca
  15. To może być niepowtarzalna okazja, dopisałbym się
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.