Zegarki w kosmosie
dodany przez
Carrot, w Publikacje, Artykuły
-
Ostatnio przeglądający 0 użytkowników
Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
-
Podobna zawartość
-
Przez Vintage_Watches_Collector
Heuer – towarzysz kierowców
Heuer, a obecnie TagHeuer od dziesięcioleci jest kojarzony jako producent wysokojakościowych chronografów o przeznaczeniu sportowym oraz militarnym. Jednak to powiązania z wyścigami samochodowymi wywarły największy wpływ na postrzeganie tej marki od 2 połowie XX wieku. Jak doszło do tego, że Heuer stał się częścią GP Formuły 1 i wyścigu 24 godzinnego Le Mans? O tym poniżej.
Koleś w ciemnych okularach na pierwszym zdjęciu to inżynier Jean Campiche, który w latach 70. był odpowiedzialny za chronometraż Heuera dla zespołu Scuderia Ferrari, a później dla innych ekip F1. Niemal każdy wie, że Heuer był mocno związany z wyścigami samochodowymi, ale już nie każdy, że poza naręcznymi chronografami, Heuer dostarczał inne „instrumenty pomiarowe”.
Już w 1911 r. Heuer wprowadził pierwszy chronograf „samochodowy” Time of Trip w formie okazałego zegara, montowanego w desce rozdzielczej. Chronograf miał 11 cm średnicy, koronkę zintegrowaną z przyciskiem stopera na godzinie 12 i 12-godzinny licznik czasu podróży. W tarczy umieszczono otwór, który informował o pracy chronografu (kolor czerwony – uruchomiony pomiar, biały – zatrzymany). Tego typu przyrządy Heuera stosowano również na pokładach samolotów oraz sterowca Graf Zeppelin.
W latach 30. na rynek trafiła zmodernizowana wersja zegara typu Time of Trip pod nazwą Autavia, która była grą słów – „Automobile & Aviation”. Miał on już dwa oddzielne rejestratory chronografu, 60-minutowy i 12-godzinny. Najczęściej był oferowany jako Autavia & Hervue. Taki zestaw składał się ze stopera Autavia i 8-dniowego zegara Hervue firmy Revue Thommen zamontowanych na wspólnej płycie.
W 1962 r. Heuer wprowadził również naręczny chronograf pod nazwą Autavia. To wtedy producent po raz pierwszy zdecydował się na umieszczenie nazwy modelu na tarczy naręcznego chronografu. Do 1962 r. nie były one przypisywane do kolekcji, a identyfikowane jedynie po numerach referencyjnych. Kiedy projekt Chronomatic został ukończony, Autavia doczekała się również wersji z naciągiem automatycznym, w tym najbardziej rozpoznawalnej Viceroy.
Jednak okres najintensywniejszej współpracy Heuera ze sportami samochodowymi związany jest z osobą Jacka Williama Heuera, który pod koniec lat 50. zaczął przejmować stery w rodzinnej firmie. Będąc wielkim pasjonatem wyścigów samochodowych, postawił sobie za cel zaprojektować naręczny chronograf dedykowany zawodowym kierowcom. Tak narodził się model Carrera, inspirowany ekstremalnie trudnym rajdem Carrera Panamericana Mexico Road Race, rozgrywanym na początku lat 50. Zegarek wszedł na rynek w 1964 r. (produkcja ruszyła już w roku 1963) i wyróżniał się minimalistycznym projektem, który miał zwiększać jego czytelność podczas użytkowania. Podziałkę sekundową chronografu przeniesiono na pierścień okalający tarczę, a subtarcze sekundnika i licznika minut zostały zagłębione w powierzchni tarczy, co dało trójwymiarowy efekt. Mechanizm stanowił wyśmienity manualny kaliber Valjoux 72.
Jednak ikoną chronografów „wyścigowych” marki Heuer został inny model, mianowicie Monaco, który miał premierę na targach w Bazylei na wiosnę 1969 r. Zegarek wyposażony w automatyczny modułowy chronograf Chronomatic konstrukcji firm Büren/Dubois Depraz cechował nie tylko mechanizm nowego typu. Koperta w formie kostki z kwadratowym szkłem i tarczą zdecydowanie wyróżniała ten model na tle ówczesnych zegarków sportowych. Legenda Heuera Monaco rozpoczęła się jednak w roku 1971, kiedy zegarek trafił na plan zdjęciowy filmu Le Mans, gdzie nosił go Steve McQueen.
W 1971 r. Heuer-Leonidas został również chronometrażystą zespołu Formuły 1 Scuderia Ferrari. Na potrzeby Ferrari, szczególnie 24 godzinnego wyścigu Le Mans, Heuer opracował kwarcowe przyrząd, a właściwie cały system instrumentów pomiarowych pod nazwą Le Mans Centigraph, który pozwalał na pomiar przejazdu okrążenia z dokładnością do 1/1000 sekundy. System był rozwijany i pod nazwą ACIT (Automatic Car Identification and Timing System), Heuer używał go jako oficjalny chronometrażysta wyścigów Formuły 1 w latach 1974-79[1].
Wracając do naręcznych chronografów, w latach 70. Jack Heuer planował nieco odświeżyć linię Monaco, czego efektem był model Silverstone, wprowadzony do oferty w 1974 r. Projekt wyróżniały zaokrąglone krawędzie koperty, i bardziej „anatomiczny” design. Zegarek wyposażono w mechanizm z automatycznym naciągiem kal. 12. Nazwa modelu jest oczywiście hołdem dla brytyjskiego toru F1 Silverstone Circuit.
„Samochodowe” dziedzictwo Heuera jest dobrze widoczne i wyczuwalne również we współczesnych zegarkach TagHeuer, zarówno nowo projektowanych modelach, jak i reedycjach ikon lat 60. i 70. „Wielka Trójka” czyli Autavia, Carrera i Monaco, są jednymi z najbardziej poszukiwanych modeli wśród kolekcjonerów zegarków vintage, a mnogość wzorów (do 1985 r. wyprodukowano ok. 200 wersji i odmian tych trzech modeli) sprawia, że może to być przygoda na całe życie.
Znacznie więcej na temat chronografów przeczytają Państwo również w książce Chronografy – ukryte piękno, nad którą trwają obecnie intensywne prace.
Pozdrawiam serdecznie
Mateusz Piechnik
[1]Niewielki transponder umieszczony w bolidzie, wysyłał sygnał do odbiornika na mecie, umożliwiając identyfikację każdego samochodu i pomiar czasu z dokładnością do 1/100. Sama zasada działania jest stosowana do dziś.
-
Przez Jaspel
Na sprzedaż z mojej kolekcji 3 kapitalne chronografy od uznanych producentów, w różnych budżetach 🤌👌�
1. Longines Avigation Big ref L2.816.4.53.2 na oryginalnym pasku
- koperta 41mm,
- wypukłe szkło szafirowe
- mechanizm na bazie eta vj7750 PO SERWISIE !
- oryginalnie zakupiony w 2018r, mechanizm po serwisie w renomowanym zakładzie zegarmistrzowskim w październiku tego roku na co jest potwierdzenie oraz rok gwarancji - koszt ponad tysiąc zl.
- w komplecie z pudłami, instrukcja, kartą gwarancyjną, potwierdzeniem serwisu mechanizmu
- stan bezpieczne 9/10 co odzwierciedlają zdjęcia - jakieś minimalne kropki na polerowanej lunecie, może coś od spodu na uszach
- poproszę 8990zl było a jest 7️⃣9️⃣9️⃣9️⃣ zl ostateczne, cena czasowa, dopóki jest aktualne coś na co zbieram.
2. Limitowany do 300 egzemplarzy Sinn 156.1, model z militarnymi korzeniami, nawiązujący do starszych modeli Sinn oraz Heuer.
- koperta szkielkowana 43mm srednicy I grubości 15.4 w uszach 22mm
- wypukłe szkło szafirowe
- bezel w tegimencie
- mechanizm SZ01 na bazie vj7750 na perfekcyjnym chodzie
- w komplecie zegar na bransolecie, dodatkowy pasek Sinn, przyrządy do skracania i zdejmowania bransolety, kompletna papierologia wraz z fakturą ( na 4tys euro!), pudełka
- zegarek kupiony w październiku 2024 na 3 letniej gwarancji Sinn
- stan koperty 9/10 - niewielkie ślady od spodu na uszach, bransoleta tylko skrócona - nie noszona, oryginalny pasek nie noszony
- poproszę 14500zl było a jest 1️⃣4️⃣3️⃣0️⃣0️⃣zl
3. Sprzedany
Jakieś zamiany możliwe, raczej tylko na któregoś Sinn, Longines preferuje gotówkę. Wysyłka lub odbiór bydgoszcz, ewentualnie pytać może coś się uda w innych regionach.
-
Przez dodge66
1) Sinn 103 St Flieger Chronograph
Model jeszcze sprzed zmian tnących koszty, dlatego na pokładzie pracuje Valjoux 7750 ze stop-sekundą i 48h rezerwy chodu, do tego bezel z "kropką" na godz. 12 zamiast trójkąta. Zegarek jest na świetnie pasującym, skórzanym pasku, dodaję również niemal nieużywaną bransoletę H-link (praktycznie żadnych rysek, nawet na zapięciu), która została dokupiona oddzielnie. Stan określam na mocne 8/10, zauważyłem kilka śladów na bezelu oraz na kopercie, również drobnych kilka rysek na dekielku. Hesalitowe szkiełko bez żadnych śladów - czyste.
Sinn 103 St to zegarek wszystko-mający: chronograf, datownik, dzień tygodnia w dwóch językach, zakręcana koronka, porządna luma, obrotowy bezel, do tego wodoszczelność godna prawdziwego nurka - 200m, nawet zapięcie bransolety posiada przedłużenie
Zegarek raczej dobrze znany na forum, kilkukrotnie pojawił się w kalendarzu KMZiZ
W komplecie znajdują się:
- Zegarek właściwy
- Oryginalna bransoleta H-link z pudełkiem i zestawem akcesoriów
- Instrukcja i karta gwarancyjna
- Dwa pudełka
- Skórzany pasek
- Przyrząd do zmiany pasków Sinn
- Katalog Sinn z cennikiem i akcesoriami
Cena katalogowa: 11,660zł
CENA: 7700zł 6600zł (plus wybrana przesyłka lub odbiór osobisty - do ustalenia)
Garść trochę lepszych zdjęć:
2) Omega Seamaster Aqua Terra 150M
Na sprzedaż leci nowa i nieużywana Omega Seamaster Aqua Terra 150M w rozmiarze 38 mm z piękną, niebieską boazerią (ref. 220.10.38.20.03.001). Zegarek jest nadal w oryginalnych foliach i pochodzi z polskiej dystrybucji z 5-cio letnią gwarancją do 2029.
Pełny zestaw salonowy:
- Zegarek właściwy w foliach
- Pudełko białe, pudełko drewniane i ukryte w nim czerwone pudełko podróżne
- Zawieszka, instrukcja oraz 3 karty z etui
- Oryginalne pudełko transportowe (coffin case)
- Katalog i torba
Cena katalogowa: 32,100zł
CENA: 28900zł 25500zł (plus wybrana przesyłka lub odbiór osobisty - do ustalenia)
Garść lepszych zdjęć innego egzemplarza - AT ma pełno smaczków
-
Przez dodge66
1) Sinn 103 St Flieger Chronograph
Model jeszcze sprzed zmian tnących koszty, dlatego na pokładzie pracuje Valjoux 7750 ze stop-sekundą i 48h rezerwy chodu, do tego bezel z "kropką" na godz. 12 zamiast trójkąta. Zegarek jest na świetnie pasującym, skórzanym pasku, dodaję również niemal nieużywaną bransoletę H-link (praktycznie żadnych rysek, nawet na zapięciu), która została dokupiona oddzielnie. Stan określam na mocne 8/10, zauważyłem kilka śladów na bezelu oraz na kopercie, również drobnych kilka rysek na dekielku. Hesalitowe szkiełko bez żadnych śladów - czyste.
Sinn 103 St to zegarek wszystko-mający: chronograf, datownik, dzień tygodnia w dwóch językach, zakręcana koronka, porządna luma, obrotowy bezel, do tego wodoszczelność godna prawdziwego nurka - 200m, nawet zapięcie bransolety posiada przedłużenie
Zegarek raczej dobrze znany na forum, kilkukrotnie pojawił się w kalendarzu KMZiZ
W komplecie znajdują się:
- Zegarek właściwy
- Oryginalna bransoleta H-link z pudełkiem i zestawem akcesoriów
- Instrukcja i karta gwarancyjna
- Dwa pudełka
- Skórzany pasek
- Przyrząd do zmiany pasków Sinn
- Katalog Sinn z cennikiem i akcesoriami
CENA: 7700zł 6600zł (plus wybrana przesyłka lub odbiór osobisty - do ustalenia)
Garść trochę lepszych zdjęć:
2) Omega Seamaster Aqua Terra 150M
Na sprzedaż leci nowa i nieużywana Omega Seamaster Aqua Terra 150M w rozmiarze 38 mm z piękną, niebieską boazerią (ref. 220.10.38.20.03.001). Zegarek jest nadal w oryginalnych foliach i pochodzi z polskiej dystrybucji z 5-cio letnią gwarancją do września 2029.
Pełny zestaw salonowy:
- Zegarek właściwy w foliach
- Pudełko białe, pudełko drewniane i ukryte w nim czerwone pudełko podróżne
- Zawieszka, instrukcja oraz 3 karty z etui
- Oryginalne pudełko transportowe (coffin case)
- Katalog i torba
Cena katalogowa: 32100zł
CENA: 28900zł 25500zł (plus wybrana przesyłka lub odbiór osobisty - do ustalenia)
Garść lepszych zdjęć innego egzemplarza - AT ma pełno smaczków
-
Przez Z_bych
ETERNA MATIC Les Historiques Air Force 1 ref. 8405.41
4000 zł + wysyłka
Stan ostrożnie 8/10
W 2000 r. Eterna wprowadziła model mocno nawiązujący do swoich dawnych zegarków dla pilotów. Air Force I w klasycznej linii Les Historiqus to zegarek w rozmiarze 37 mm (bez koronki) i mający jedynie 9 mm grubości. Warto zwrócić uwagę na grubość zegarka, bo w środku kopery został zamknięty automatyczny mechanizm ETA z komplikacją daty i dość wysokim wewnętrznym bezelem. Na uwagę zasługuje wyjątkowa czytelność zegarka a fajnym smaczkiem jest ciemna czerwień sekundnika i trójkąta na bezelu. Bezel, jak przystoi na zgarki lotnicze, obraca się w obie strony. Koronka od bezela jest dyskretnie schowana w kopertę, praktycznie się z nią licuje. Zegarek jest używany, ale w pięknym stanie zachowania, na polerowanych bokach jedynie minimalne, „mankietowe” ślady używania. Szkło i dekielek czyste, więc jak na 25-cio letni zegarek to wyjątkowy egzemplarz. W komplecie jest także pudełko i oryginalny, ale podniszczony pasek, który został zastąpiony świetnym paskiem z naturalnej skóry w stylu pasków do pilotów. Do tego paska została założona oryginalna klamerka. Mechanicznie zegarek jest w perfekcyjnym stanie, na równym, bardzo ładnym chodzie, miło posłuchać.
Specyfikacja:
Marka: Eterna (Szwajcaria) – sprzed przejęcia Model: Eterna Matic Air Force 1 Linia: Les Historiques Ref.: 8405.41 Mechanizm: ETA 2824-2 automatyczny, z dokręceniem, stopsekundą i datą Koperta: stal nierdzewna Szkło: szafirowe Wymiary: średnica 37 mm (b/k), grubość 9 mm Pasek: 20 mm, naturalna skóra, klamerka stalowa, logowana Indeksy i wskazówki pokryte warstwą luminescencyjną Wodoszczelność 30 m Gwarancja: 6 miesięcy
Zegarek męski Sinn 556 A RS automatyczny
4500 zł + koszt wysyłki
Stan ostrożnie 9/10
Zegarek męski Sinn 556 A RS Prosta forma, oszczędny projekt tarczy i doskonała czytelność to charakterystyczne cechy wszystkich zegarków marki SINN. N pierwszy rzut oka widać podobieństwa między serią 556 a innymi zegarami w stylu zegarów samolotowych , zegarków dla pilotów i nawigacji. Indeksy godzinowe, minutowe, sekund są wyjątkowo czytelne w każdej porze dnia i nocy. Wraz z matową, czarną tarczą, satynowaną kopertą ze stali nierdzewnej nadają zegarkom sportowy, a jednocześnie elegancki wygląd. Szkło zegarków w całej serii 556 jest wykonane ze szkła szafirowego z wewnętrznym antyrefleksem, podobnie jak przezroczysty tył, który umożliwia oglądanie pracy ładnie wykończonego mechanizmu. Model 556 A RS ma szczególną cechę: czerwona wskazówka sekundowa harmonijnie kontrastuje z czernią tarczy i bielą cyfr i indeksów. Warto zaznaczyć, że koperty zegarków Sinn, nie tylko z linii 556, są wykonane z wyjątkowej stali używanej do produkcji łodzi podwodnych, która wyróżnia się odpornością na wodę morską i doskonałymi właściwościami niemagnetycznymi.
Specyfikacja:
Producent: Sinn (Niemcy) Model: 556 A RS Mechanizm; SW200-1 automatyczny, 26 kamieni, taktowanie 28,800 (4 Hz), dokręcenie i stopsekunda Koperta: stalowa, satynowana, antymagnetyczna zgodnie z normą DIN 8309 Koronka i dekiel zakręcane, koronka logowana Wodoodporność 200 zgodnie z normą DIN 8310 Szkło: górne szafirowe z wewnętrzną powłoką antyrefleksyjną, dolne szafirowe Wymiary: śr. (b/kj) 38,5 mm, grub.: 11 mm Uszy: 20 mm Waga (bez bransolety): 65 gr Indeksy i wskazówki pokryte warstwą luminescencyjną. Stan zegarka: mechanicznie zegarek w idealnym stanie wizualnie: zegarek ma jeden, minimalny ślad na klamerce; nie ma innych śladów używania sprzedawany jest pełny, bogaty komplet data pierwszej sprzedaży: 24.09.2022 (potwierdzona dowodem zakupu)
-
