Skocz do zawartości
Szukaj w
  • Więcej opcji...
Znajdź wyniki, które zawierają...
Szukaj wyników w...
Gość

Pogadajmy o samochodach :-)

Rekomendowane odpowiedzi

To jest właśnie sedno problemu, elektryki to nie zło, bo palą się na potęgę, tylko trudniej je zgasić przy obecnym stanie wyposażenia jedostek gaśniczych.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
14 godzin temu, pmwas napisał(-a):

LPG… nieszczelność instalacji da się wykryć - wystarczy czujni przy podłodze. 
Tylko wiele parkingów nie ma czujnika…

Jak wyglada i ile trwa pożar „elektryka”, było wielokrotnie mówione i pokazywane. Jeśli mają one stać w parkingu w podziemiach budynku mieszkalnego, powinien być opracowany skuteczny sposób gaszenia ich w warunkach takiego parkingu. 
Baterie gasi się bardzo ciężko, a palą się jednak stosunkowo łatwo. Znam historię znajomego znajomych, któremu rower elektryczny spalił garaż, a przy okazji garaż sąsiada. I tak dobrze, ze były to garaże wolnostojące.

Instalacja LPG nie musi być nieszczelna - teoretycznie wystarczy że zbiornik zostanie maksymalnie zatankowany na mrozie a potem w garażu zrobi się gorąco.

Garaże podziemne powinny mieć wentylację i czujniki gazu ( jest taki przepis ) i wtedy nie ma problemu z LPG ale łatwiej i taniej jest jej nie zrobić i zakazać wjazdu. Z drugiej strony za złamanie takiego zakazu nie ma tak naprawdę sankcji, mandatu nie dostanie bo nie ma podstawy, straż miejska na prywatnym parkingu nie ma czego szukać.

Elektryki to ciągle stosunkowo nowy produkt i dopóki pożar baterii jest tak problematyczny w gaszeniu to nie dziwię się zakazom, z tych samych powodów co w przypadku LPG - zapłon zdarza się chyba częściej na postoju a potencjalne szkody są nieporównywalnie większe niż w przypadku benzyniaka ( wybuch lub wielogodzinny pożar ). Mam nadzieję że ten problem się jakoś rozwiąże bo elektryków będzie przybywać i wieli ich właścicieli ma miejsca w garażach podziemnych gdzie aż się prosi o ładowarki.

W samolocie duże baterie - laptop, powerbank - nie lecą w bagażu rejestrowanym tylko z właścicielem, pod kontrolą po pożar w powietrzu to w zasadzie pewna śmierć wszystkich na pokładzie.

I kolejna rzecz - a co z hybrydami, zwłaszcza PHEV które potrafią też mieć całkiem duże akumulatory?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@Bugs popraw mnie, ale chyba nie da się zatankować lpg do pełna (?) 🤔 

Niepokoi mnie kwestia palności elektryków. Serio się zastanawiam czy roweru nie wyeksportować do drewutni 😳

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Hulajnoge elektryczną ,elektryczny rower i samochód na pewno trzymałbym z daleka od garażu w domu lub garazu obok domu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jeden dość ważny, a często pomijany szczegół przy wszelakich porównaniach, mianowicie, wiek pojazdów. Dla spalinówek to będzie ok 14 lat. Elektryki, nie wiem (strzelam, że koło 6-7). Co do samego gaszenia, narazie wygląda to dość problematycznie. Obserwowałem niedawno pożar Mach-E i straż uwijała się sprawnie, a mimo to trwało to i trwało.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
16 minut temu, Valygaar napisał(-a):

@Bugs popraw mnie, ale chyba nie da się zatankować lpg do pełna (?) 🤔 

Niepokoi mnie kwestia palności elektryków. Serio się zastanawiam czy roweru nie wyeksportować do drewutni 😳

Do pełna w sensie bodaj do 80%. Teoretycznie to powinno być bezpieczne ale jak się robi gorąco to pewnie jest jakiś zawór upustowy chroniący przed nadmiernym wzrostem ciśnienia fazy gazowej?

e-bike, hulajnoga - to są kolejne nieznane dotąd zagrożenia, na pewno mniejsze z uwagi na wielkość ale patrząc jak się czasem potrafi zagrzać telefon albo komputer to nie wiem co o tym myśleć, zwłaszcza że ich jakość i kontrola jest pewnie różna.

Pamiętacie jak kiedyś uziemiono wszystkie Dreamlinery? Właśnie przez baterie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Maksymalna pojemność baterii na pokładzie to 100Wh co było ograniczeniem przy konstruowaniu niektórych laptopów m.in. MBP 16". Maksymalna pojemność za każdorazową zgodą przewoźnika i wcześniejszym zgłoszeniem to 160Wh. Kilka lat temu jak Samsung Note miał kilka przypadków z samozapłonem baterii to w ogóle tego konkretnego modelu nie można było mieć na pokładzie.

Edytowane przez memento mori

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
16 godzin temu, zielony.m napisał(-a):

jeżeli chodzi o elektryki, to największy odsetek pochodni stanowią:

  • samochody ponad 10 letnie
  • samochody po wypadku (uszkodzony aku przy zderzeniu)
  • 50% pożarów elektryków to podpalenia

 

O to chodziło ?

https://pspa.com.pl/2021/informacja/pozary-samochodow-spalinowych-vs-elektrycznych/

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

co do LPG

https://autokult.pl/cisnienie-lpg-w-instalacji-gazowej-niemal-wszystko-zalezy-od-temperatury,6809188796192897a

Cytat

Butle podczas tankowania napełniane są przy ciśnieniu ok. 0,6 MPa do 80 proc. objętości geometrycznej zbiornika

Cytat

Ciśnienie w zbiorniku przy wyższych temperaturach jest stosunkowo wysokie - przy 40 stopniach Celsjusza może wzrosnąć do 0,77 MPa

ale 

Cytat

Zawór bezpieczeństwa w samochodowej instalacji gazowej powinien się otworzyć przy ciśnieniu 2,7 MPa

 Natomiast sam zbiornik wg przepisów ma wytrzymać przynajmniej 6.75MPa. Czyli raczej poza jakimiś ekstremalnymi sytuacjami zawór nie ma powodu do otwarcia się a butla na pewno nie wybuchnie

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, mroova napisał(-a):

 

Z tej analizy wynika tylko że elektryki nie zapalają się częściej - czego im chyba wcale nie zarzucano - ale wbrew tytułowi wcale nie ma tam danych że nie palą się groźniej a to właśnie jest głównym problemem, wręcz w raporcie właściwym czytamy że opanowanie pożaru EV wymaga schłodzenia akumulatora bardzo dużą ilością wody a dodatkowo dostęp do niego jest bardzo utrudniony, i ani słowa jak to wpływa na tempo gaszenia takiego pożaru w porównaniu z gaszeniem auta spalinowego gdzie wystarczy zablokować dostęp tlenu pianą.

Wolałbym też bardziej obiektywne źródło niż PSPA.

Edytowane przez Bugs

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, Bugs napisał(-a):

Wolałbym też bardziej obiektywne źródło niż PSPA

 

Jak najbardziej - trochę pachnie lobbingiem.

Ja pytałem kol. Michała czy to jest źródło jego informacji.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jestem ciekaw gdzie będziemy tak za parę lat. Póki co w Polsce jest jeszcze preferencja: elektryk vs spalinowy. Są jednak kraje w UE które skutecznie zniechęcają do samochodów spalinowych poprzez podatki, strefy wolne od spalin czy politykę zero emisji. Już teraz są artykuły że w UE zarejestrowano więcej nowych elektryków niż ropniaków.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Pozdrawiam,

Janek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

u nas też już powoli coraz więcej elektryków na drogach, kto ma kasę jak widać nie jest do końca tak sceptyczny

Nie mówiąc już o tym jak się fotowoltaika rozwinęła na domkach jednorodzinnych

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Bardzo ciekawe i obszerne opracowanie na temat pożarów samochodów spalinowych i elektrycznych:

 

https://wysokienapiecie.pl/89604-pozar-samochodu-elektrycznego-dlaczego-wybucha-i-jak-go-ugasic/

 

a przy okazji z tego samego portalu na temat aktualnej i przyszłej produkcji wodoru - bo to jest sensowna alternatywa zeroemisyjna dla pojazdów. Na razie niestety wodór produkujemy z paliw kopalnych:

 

https://wysokienapiecie.pl/82287-elektrolizery-wyprodukuja-wodor-w-polsce/

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
10 godzin temu, vvv napisał(-a):

Jestem ciekaw gdzie będziemy tak za parę lat. Póki co w Polsce jest jeszcze preferencja: elektryk vs spalinowy. Są jednak kraje w UE które skutecznie zniechęcają do samochodów spalinowych poprzez podatki, strefy wolne od spalin czy politykę zero emisji. Już teraz są artykuły że w UE zarejestrowano więcej nowych elektryków niż ropniaków.


Sent from my iPhone using Tapatalk

W Norwegii (paradoks: w kraju które żyje dobrze z ropy i gazu🤣) też się mnóstwo Tesli sprzedawało dopóty, dopóki je hojnie rząd sponsorował. Jak przestał, na początku 2023 sprzedaż dramatycznie podobno spadła. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 30.07.2023 o 06:36, Admof napisał(-a):

u nas też już powoli coraz więcej elektryków na drogach, kto ma kasę jak widać nie jest do końca tak sceptyczny

Nie mówiąc już o tym jak się fotowoltaika rozwinęła na domkach jednorodzinnych

Fotowoltaika rzeczywiście się rozwinęła, ostatnio w drodze na Mazury widziałem domek z dachem z azbestu ale z panelami... 


Pozdrawiam,

Janek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Teraz, vvv napisał(-a):

Fotowoltaika rzeczywiście się rozwinęła, ostatnio w drodze na Mazury widziałem domek z dachem z azbestu ale z panelami... 

Nie wierzę. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
3 minuty temu, XoneX napisał(-a):

Nie wierzę. 

Nie mam swojego zdjęcia ale proszę pierwsze dostępne w necie:

panele-sloneczne-na-eternicie.jpg


Pozdrawiam,

Janek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nakładka na taśmę za katalogowe 30k PLN to pół biedy, ale znani włoscy malarze to przewracają się w grobach. 🤪

 

 

Edytowane przez memento mori

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A ja dzisiaj pierwszy dzień po urlopie pomykałem moim UAZem i tym naprawdę nie jeździ się gorzej niż tą Pandą 😂

Silnik posiada, zbiera się niezle, prowadzi może tylko ciut mniej stabilnie, ogólnie wciąż uważam, że poza absolutnie koszmarną jakością - nie jest to złe autko :)


Miłego dnia!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.