Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
Guest

Pogadajmy o samochodach :-)

Recommended Posts

21 godzin temu, pmwas napisał(-a):

 

 

 

 

Wspomaganie zderzakiem ? :)


Przepraszam za brak polskich znakow ale po prostu ich nie mam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tez wspominali w Terenwizji ze mają wspomagane hamulce 👌


Miłego dnia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

PM, śledzę od pewnego czasu ten wątek i całkowicie się już pogubiłem z tym Twoim samochodem. 

Ty w końcu masz już ten samochód czy go jeszcze nie masz? 

Czy może chociaż widziałeś go już na własne oczy i wiesz że to Twój stoi gdzieś tam na placu?

Bo skoro jeszcze go fizycznie nie masz u siebie to może sprzedawca przeszedł na wyższy stopień ściemy i teraz będzie go u siebie przerabiał i modyfikował przez najbliższy rok.:)

 


Każdy stary człowiek ma swoją historię i powód, dlaczego jest taki, a nie inny. Pomyśl o tym, zanim mnie osądzisz.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 godzin temu, dziadek napisał(-a):

PM, śledzę od pewnego czasu ten wątek i całkowicie się już pogubiłem z tym Twoim samochodem. 

Ty w końcu masz już ten samochód czy go jeszcze nie masz? 

Czy może chociaż widziałeś go już na własne oczy i wiesz że to Twój stoi gdzieś tam na placu?

Bo skoro jeszcze go fizycznie nie masz u siebie to może sprzedawca przeszedł na wyższy stopień ściemy i teraz będzie go u siebie przerabiał i modyfikował przez najbliższy rok.:)

 

 

Nie będę jechał do Warszawy żeby zobaczyć, że naprawdę tam stoi, ale zdjęcie jest niewątpliwie z ich placu. Oczywiście, że jest fizycznie w Polsce. Aktualnie ma zakładaną instalację LPG. Niestety formalności przy imporcie auta spoza UE trwają i pewnie będzie finalnie do odbioru na przełomie stycznia lutego.


Miłego dnia!

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 19.01.2022 o 21:54, dziadek napisał(-a):

PM, śledzę od pewnego czasu ten wątek i całkowicie się już pogubiłem z tym Twoim samochodem. 

Ty w końcu masz już ten samochód czy go jeszcze nie masz? 

Czy może chociaż widziałeś go już na własne oczy i wiesz że to Twój stoi gdzieś tam na placu?

Bo skoro jeszcze go fizycznie nie masz u siebie to może sprzedawca przeszedł na wyższy stopień ściemy i teraz będzie go u siebie przerabiał i modyfikował przez najbliższy 

 

Edited by azina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z całkiem innej beczułki - ostatnio poczytałem o polskim prototypie z „międzywojnia” -PZinż Lux-Sport (rany, jaka oldskulowa nazwa ;) ).

 

Projekt piękny, ale za drogi i koniec końców do produkcji nie wszedł, natomiast zastanawia mnie coś innego.

 

Najpierw cytat z Wikipedii:

 

Siadam za kierownicą w towarzystwie inżynierów z PZInż. i wyjeżdżam na szosę. Uderza mnie przede wszystkim łatwość prowadzenia: sprzęgła używa się tylko przy ruszaniu z miejsca, a potem przełącza się biegi za pomocą dźwigni pod kierownicą, bez użycia jakichkolwiek innych organów. Można je przełączać bez gazu, z gazem, szybko lub powoli - skrzynka biegów elektryczna Cotala działa zupełnie samoczynnie i nie pozwala na omyłkę. [...] Jedziemy dalej. Próbuję skrętów. Wóz posłusznie wpisuje się w każdy łuk, nie pochyla się na boki i nie zdradza tendencji do zarzucania. Szybko wydostajemy się za miasto i zwiększamy tempo. Maszyna prowadzi się bardzo spokojnie, trzyma się doskonale drogi. [...] Dodaję nagle gazu: wóz jak z procy wyskakuje naprzód, natychmiast osiągając 118 km/h. Nie czuje się jednak tej szybkości. Zwalniam i znów naciskam pedał gazu. Zauważam, że samochód, w przeciwieństwie do wozów karosowanych normalnie, nie napotyka dużego oporu powietrza. Wrażenie jest takie, że przejście ze 100 na 120 km/h jest równie łatwe jak z 40 na 60. [...] Jedziemy dalej, widzę odcinający się wyraźnie pas bruku z kamienia polnego. Zwalniam przewidująco do czterdziestki i wjeżdżam na wyboje, spodziewając się silnego rzucania, jak w przeciętnych samochodach. Jestem mile rozczarowany, wóz niesie doskonale. [...] Zwiększam więc szybkość, najpierw powoli i ostrożnie, a potem już śmielej. Noszenie nie zmienia się ani na jotę. Wobec tego dodaję gazu i po chwili już ciągnę setkę. [...] Tylko lekkie kołysanie świadczy o wyjątkowo złej drodze. Muszę stwierdzić, że rzadko spotykałem samochody o tak wspaniałym noszeniu. "L-S" po prostu nie odczuwa zupełnie dziur w szosie i nie wymaga zmniejszenia na nich szybkości[4].

 

I teraz... zauważyłem tam wzmiankę o przekładni manualnej obsługiwanej bez konieczności użycia sprzęgła.

Niby zrozumiałe, przekładnie automatyczne tez pracują sobie same, bez sprzęgła, ale zastanawia mnie czemu, skoro było to możliwe w latach 30-tych, nie stosowano takich rozwiązań później...

 

Koszty? Awaryjność? Niby żaden problem wcisnąć sprzęgło, ale ciekawe; że dzisiejsze „dobre” manualne skrzynie w zasadzie są „gorsze” niż w projekcie PZinz 😶

 

Domyslam się, ze skrzynie półautomatyczne po prostu przeewoluowały w automatyczne, a manualne zostały manualne. Tak?

 

Tu jeszcze link do Wikipedii...

 

https://pl.m.wikipedia.org/wiki/PZInż_403_Lux-Sport#

 

I skrzynia Cotala

 

 

Piękne auto by było...


Miłego dnia!

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 godzin temu, azina napisał(-a):

Pokaż swój samochód. Obejrzymy.

Volvo 940 benzyna 2,3 turbo, oryginalny lakier, ani grama rdzy, rocznik 1997. Wyjeżdża z garażu tylko w słonecznie i bezdeszczowe dni.

Ma u mnie dożywocie. Jego albo moje.:)

Mam jeszcze S80 2,5T i V70 2,4D5

To V70 wyciągam z garażu tylko wtedy kiedy zakładam garnitur, bo ma jasny cały środek. :)

Generalnie lubię Volvo, bo to są najlepsze pod słońcem "dziadkowozy". :)

:wub: 

20190504_150654 (2).jpg

20190504_150705_LI.jpg

20190504_150727_LI_Moment.jpg

Edited by dziadek

Każdy stary człowiek ma swoją historię i powód, dlaczego jest taki, a nie inny. Pomyśl o tym, zanim mnie osądzisz.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 21.01.2022 o 00:58, dziadek napisał(-a):

Volvo 940 benzyna 2,3 turbo, oryginalny lakier, ani grama rdzy, rocznik 1997.  Wyjeżdża z garażu tylko w słonecznie i bezdeszczowe dni.

Ma u mnie dożywocie, jego albo moje. 

Mam jeszcze S80 2,5T i V70 2,4D5

To V70 wyciągam z garażu tylko wtedy kiedy zakładam garnitur, bo ma jasny cały środek. :)

Generalnie lubię Volvo, bo to są najlepsze pod słońcem "dziadkowozy". :)

:wub: 

20190504_150654 (2).jpg

20190504_150705_LI.jpg

 

Edited by azina

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 godzin temu, pmwas napisał(-a):

Domyslam się, ze skrzynie półautomatyczne po prostu przeewoluowały w automatyczne, a manualne zostały manualne. Tak?

myślę że tutaj problem był w sterowaniu sprzęgłem. Konwerter to bardzo płynnie działające urządzenie w porównaniu do sprzęgła ciernego. W dodatku zwykłe sprzęgło lubi raczej pracę 0/1 - inaczej po prostu się pali.

Jako ciekawostkę - nigdy nie badałem tematu "manuali" z automatycznym sprzęgłem ale do tej pory znałem w sumie tylko Alpinę B12 5.7 (na bazie BMW e31) z takim rozwiązaniem. Z 57 ogólnie wyprodukowanych samochodów chyba 6 miało skrzynię nazwaną "shift-tronic" - przy zawrotnej cenie nowego samochodu (e31 było najdroższym wtedy oferowanym BMW a mówimy tutaj o jeszcze droższym modelu zbudowanym na tej platformie)  - na pewno nie było to tanie ani łatwe rozwiązanie. BMW dość długo bawiło się z mechanicznymi skrzyniami z automatycznym sprzęgłem pod nazwą "SMG" (jednosprzęgłowa) oraz "DKG"(dwusprzęgłowa) ale trafiały one tylko do sportowych wersji - SMG I w M3 e36, SMG II w M3 e46 chociaż była też dostępna chyba w "cywilnych" qp oraz - SMG III w M5/M6 e6x. DKG w M3 e9x oraz M5 i M6.  Dla wielu to automat bo sam zmienia biegi ale przez charakter pracy sprzęgła niektórzy ludzie bardzo narzekali na SMG - bo porównywali je do hydrokinetyków o płynnej pracy. DKG jak konstrukcje innych producentów - DSG od VW czy PDK Porsche - są skrzyniami zbudowanymi z dobrodziejstwami naszych czasów - komputery sterujące potrafią zdziałać cuda - co nie zmienia faktu, że DKG przegrało z hydrokinetykiem (ZF 8HP), PDK ląduje chyba tylko w 911 a w spokojniejszych Panamerach mamy hydrokinetyka (ale tutaj mogę się mylić) a DSG nie wiem czy tez nie przegrało boju z hydrokinetykiem na polu "cywilnych samochodów" (kulturą pracy i awaryjnością). Ogólnie - automat oparty na skrzyni mechanicznej z sprzęgłem ciernym nie ma plusów w porównaniu do przekładni hydrokinetycznej. SMG było skrzynią, która ideologicznie zgrywała się z sportowym charakterem samochodu - jak PDK z 911 ale w zwykłym użytkowaniu - a jeszcze jeśli jest to zakorkowane miasto - chyba nie dziwne, że hydrokinetyk wygrał

https://www.carscoops.com/2020/01/gorgeous-1993-alpina-b12-5-7-coupe-with-manual-box-is-the-ultimate-e31-8-series/

spacer.png

Edited by trollu

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 godzin temu, pmwas napisał(-a):

 

Koszty? Awaryjność? Niby żaden problem wcisnąć sprzęgło, ale ciekawe; że dzisiejsze „dobre” manualne skrzynie w zasadzie są „gorsze” niż w projekcie PZinz 😶

 

Domyslam się, ze skrzynie półautomatyczne po prostu przeewoluowały w automatyczne, a manualne zostały manualne. Tak?

 

 

Skrzynie "zautomatyzowane" / "zrobotyzowane" były rozwijane i dość popularne na przestrzeni lat. Ze względu na swoje cechy - wady i zalety były stosowane głównie w małych autach. Tam gdzie się dało wkładano automat ze sprzęgłem hydrokinetycznym. Wiecej poczytasz np. tutaj + lista aplikacji:

Zautomatyzowane skrzynie biegów: jak działają? Co się w nich psuje? (wyborkierowcow.pl)

 

Ponadto  hyundai / kia wdrożyli ostatnio nowy wynalazek - "sprzęgło by-wire", ale tutaj sprzegło cierne do manualnej obsługi wciaż występuje:

KIA wdraża nowe rozwiązanie - sprzęgło "by-wire". Jak to działa? - autoGALERIA

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy ja dobrze rozumiem, że KIA wybudowała do swoich samochodów kierowcę PKSu, który w starej H9-tce wrzucał luz po rozpędzeniu i się toczył? A idź mi w cholerę z takimi pomysłami 😂


Miłego dnia!

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, trollu napisał(-a):

niektórzy ludzie bardzo narzekali na SMG - bo porównywali je do hydrokinetyków o płynnej pracy. DKG jak konstrukcje innych producentów - DSG od VW czy PDK Porsche - są skrzyniami zbudowanymi z dobrodziejstwami naszych czasów - komputery sterujące potrafią zdziałać cuda - co nie zmienia faktu, że DKG przegrało z hydrokinetykiem (ZF 8HP), PDK ląduje chyba tylko w 911 a w spokojniejszych Panamerach mamy hydrokinetyka (ale tutaj mogę się mylić) a DSG nie wiem czy tez nie przegrało boju z hydrokinetykiem na polu "cywilnych samochodów" (kulturą pracy i awaryjnością). Ogólnie - automat oparty na skrzyni mechanicznej z sprzęgłem ciernym nie ma plusów w porównaniu do przekładni hydrokinetycznej. SMG było skrzynią, która ideologicznie zgrywała się z sportowym charakterem samochodu - jak PDK z 911 ale w zwykłym użytkowaniu - a jeszcze jeśli jest to zakorkowane miasto - chyba nie dziwne, że hydrokinetyk wygrał

 

Ja dodam od siebie, ze skrzynie dwusprzegłowe np. DSG, PDK mają się świetnie, są wciąż rozwijane i raczej nie zanosi się, że nastąpi ich koniec na korzyść hydrokinetyka - myślę, że prędzej dwusprzęgłówki cześciej bedą zastępować klasyczne hydrokinetyki i nastąpi elektryfikacja pojazdów niż górą będą hydrokinetyki w klasycznych autach. DSG / S-tronic króluje w grupie VW, hydrokinetyki są aktualnie dostępne tylko w niektórych konfiguracjach, głównie w wyżej klasie.

 

Jeśli chodzi o Panamerę - aktualna generacja posiada tylko PDK, podczas gdy poprzednia generacja miała jeszcze hydrokinetyka przy niektórych konfiguracjach silnikowych. 

Podobnie jest z Bentleyem Conti GT/  Flying Spur - platforma z Panamery - tutaj tylko PDK. 

 

 

 

Edited by StaryWilk

Share this post


Link to post
Share on other sites

co do gabarytów i współpracy z elektrykami racja ale skrzynia o 2 czy 3 przełożeniach współpracująca z silnikiem elektrycznym jednak nie będzie tak eksploatować sprzęgła. Ale trzeba też brać pod uwagę, że DSG/PDK należą do jednego koncernu - chociaż PDK na pewno - jak to u Porsche - jest na innym poziomie. Ciekawe jest to, że V8 w Bentleyu współpracuje z PDK a w RS6 jest ZF 8HP a nie S-tronic. Audi chyba nie ufa DSG przy takich mocach. Do sportu - dwusprzęgłówka super, do pełzania w korkach - wydaje mi się, że hydrokinetyk będzie mniej awaryjny (przynajmniej sam konwerter vs sprzęgło cierne). Przypomniało mi się, że nawet Fiat miał mechanika z automatycznym sprzęgłem - kolega miał taką skrzynię w Stilo Abarth. Ale spełnianie marzeń kosztuje, auto sprzedał bo koszt naprawy hydrauliki skrzyni nieco go przeraził

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fiat nawet w Seicento wkładał zrobotyzowaną manualną skrzynię (model Citymatic), jeździło to fatalnie.

Dwusprzęgłówki nie lubią korków i dojeżdżania po kawałku do przodu, tu klasyczny automat sprawdzi się lepiej.

Biorac pod uwagę, że silnik elektryczny ma pełny moment obrotowy od 0 obrotów / min jestem ciekaw jak skrzynia dwusprzęgłowa będzie się sprawdzała na dłuższą metę w takim zestawieniu.

Edited by cordi7

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, trollu napisał(-a):

co do gabarytów i współpracy z elektrykami racja ale skrzynia o 2 czy 3 przełożeniach współpracująca z silnikiem elektrycznym jednak nie będzie tak eksploatować sprzęgła. Ale trzeba też brać pod uwagę, że DSG/PDK należą do jednego koncernu - chociaż PDK na pewno - jak to u Porsche - jest na innym poziomie. Ciekawe jest to, że V8 w Bentleyu współpracuje z PDK a w RS6 jest ZF 8HP a nie S-tronic. Audi chyba nie ufa DSG przy takich mocach. 

 

To prawda w RS-6 jest hydrokinetyk 8 biegów. Z tego co kojarze to S-tronic / DSG ma conjawyżej 7 biegów i to inna skrzynia niż 8-biegowy PDK.

Wg źródeł, na które patrzę porsche 8 biegowy PDK pakowało nawet do 680 konnej (850 Nm) Panamera Turbo S E-Hybrid. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

A ja zapytam, dlaczego do praktycznie już wszystkich lepszych aut ładują automaty? Tak się złożyło, że moje obecne auto ma automat i to jest rzecz która najbardziej mnie w tym aucie wkurza. Niestety mój nowy nabytek to też automat (skrzynie manualne nawet nie były dostępne). Mówcie co chcecie, ale tradycyjna zmiana biegów ma swój urok, a już o większej pewności prowadzenia nawet nie wspominając (kto jeździł automatem w zimie, czy niesprzyjającym terenie ten wie o czym mówię).

 Jak ja tęsknię za sprzęgłem i wajchą :(  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pierwszy raz słyszę, żeby ktoś narzekał na automat. Długo z nim jeździsz? Ja aktualnie przerabiam piąte auto z automatem i absolutnie nie wyobrażam sobie powrotu do manuala.

To jedna z najlepszych rzeczy, które zostały kiedykolwiek zaimplementowane w samochodach :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gdyż następuje laicyzacja społeczeństwa ;) pomyśl, że są ludzie którzy nigdy nie jeździli z manualem...

Osobiście nie narzekam na automat w normalnym użytkowaniu tzn. jazda miejska, autostrady nie ma wad. W korkach nie trzeba wachlować, na autostradzie też zmienia bieg kiedy mnie już by się nie chciało ;)

Mimo wszystko uważam, że warto mieć styczność z manualem niby jak jazda na rowerze, ale warto przypominać. 


Pozdrawiam,

Janek

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, Szpindlakfan napisał(-a):

A ja zapytam, dlaczego do praktycznie już wszystkich lepszych aut ładują automaty? Tak się złożyło, że moje obecne auto ma automat i to jest rzecz która najbardziej mnie w tym aucie wkurza. Niestety mój nowy nabytek to też automat (skrzynie manualne nawet nie były dostępne). Mówcie co chcecie, ale tradycyjna zmiana biegów ma swój urok, a już o większej pewności prowadzenia nawet nie wspominając (kto jeździł automatem w zimie, czy niesprzyjającym terenie ten wie o czym mówię).

 Jak ja tęsknię za sprzęgłem i wajchą :(  

 

Manual jest fajny i ma swój urok tylko w autach sportowych lub mocno usportowionych najczęściej w przypadku tylnego napędu (MX5, GT/GR86, muscle cary, mocniejsze wersje BMW/Lexów, starsze Jagi itp.) o ile nie służą jako daily głównie po mieście. W pozostałych FWD/AWD lepszą opcją jest automat. Obecnie auta z automatami mają zazwyczaj lepsze osiągi niż z manualem, ponieważ człowiek nie jest niestety szybszy od sportowej/usportowionej dwusprzęgłówki. Do zabawy pozostają łopatki w połączeniu z brakiem zmiany biegu przy odcięciu (nie każdy producent na to pozwala). To że w Polsce jest mało automatów (jeszcze, ponieważ zmienia się to dość dynamicznie) wynika jedynie z względnie biednego społeczeństwa (droższy zakup i utrzymanie, nawet jeśli to jest pancerny stary hydrokinetyk) i do niedawna słaba sieć dróg szybkiego ruchu. Nie znam nikogo, kto by chciał powrotu do manuala (oprócz Ciebie 😉 ). Co najwyżej niektórzy się zastanawiają czy manual z 5.0 V8 w Mustangu GT nie będzie zbyt męczący w mieście (a będzie!) jeśli rzadko będzie wypadało się takim autem na tor lub w trasy. Mnie od kilku lat dziwi, że ktoś konfiguruje sobie kompakta czy klasę D w jakieś pierdoły (których nigdy nie użyje) dobijając do 150k na fakturze zakupu, ale bez automatu, bo to za drogie (czyt. 7-8k dopłaty) 😜 

 

Edited by memento mori

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rozumiem jakie zalety przemawiają za automatem, ale jakoś to do mnie nie trafia. Może dlatego, że pochodzę z gospodarstwa i wychowałem się na skrzyniach manualnych i to bez synchronizatora, może dlatego, że mieszkam trochę na zadupiu i bardziej zmagam się z brakiem infrastruktury niż z korkami, a może po prostu jestem dziwny :lol: Lubię sobie wajchować w czasie jazdy i tyle ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.